Anak-anakku

Loading...

Monday, October 31, 2011

PEKIKAN JIBRIL AS MEMATIKAN SYADAD BIN 'AAD

Dikisahkan bahawa 'Aad mempunyai dua orang putera, yang pertama bernama Syadid dan yang kedua bernama Syadad. Syadad adalah seorang yang suka membaca kitab. Pada suatu ketika ia membaca tentang sifat-sifat syurga, kemudian ia berkata dalam hatinya: "Pada suatu saat nanti aku akan membuat di permukaan bumi ini suatu syurga seperti yang dijelaskan dalam kitab ini."

Sunday, October 30, 2011

Untuk mu sayang....Rabilshah

BALASAN SEKALIAN PENDERHAKA DI DALAM NERAKA

Disebutkan dalam sebuah kitab bahawa pada hari kiamat nanti akan kedengaran suara yang akan memanggil-manggil :Datanglah Fulan bin Fulan. "Kemudian akan datanglah Firaun yang mana di kepalanya dikenakan songkok yang diperbuat dari api neraka, kemudian akan berseru lagi suara itu: "Di manakah orang-orang yang sombong dan takbur?"     

 

Saturday, October 29, 2011

Goreng telur masin

BAHAN-BAHAN :

  • 2 biji telur masin yang masih baru
  • 2 biji telur biasa
  • 1 biji bendi (potong serong)
  • 5 biji terung ulam (potong 4)
  • 2 biji bawang besar saiz kecil (dimayang)
  • 8 biji cili api (dihiris)
  • sedikit serbuk kunyit
  • sedikit serbuk perasa dan minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak dan tumis bawang hingga garing. Pecahkan kesemua telur dan kacau hingga telur berketul.
  • Tambahkan serbuk kunyit, bendi dan juga terung. Masak lagi hingga telur garing dan sayur empuk. Sebelum diangkat masukkan sedikit serbuk perasa dan taburkan cili hiris.
  • Kacau rata dan sedia diangkat dan dihidangkan bersama nasi panas. 

Masak lemak tempoyak pucuk paku

BAHAN-BAHAN :

  • 2 ikat pucuk paku
  • 1/2 kg santan
  • 3 sdb tempoyak 
  • 8 biji belimbing buluh
  • 2 ketul  ikan tongkol
  • jus dari 2 biji limau kasturi
  • garam dan gula secukup rasa
DIKISAR :

  • 8 biji cii api 
  • 1 cm kunyit
  • 4 batang serai
CARA-CARA :

  • Jerang semua bahan di dalam periuk di atas api yang sederhana hingga keluar minyak.
  • Kacau selalu. Sebelum diangkat masukkan jus limau kasturi secukup rasa. 
  • Bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Rendang kerang dan kupang

Bahan-bahan :

  • 150 gm isi kupang
  • semangkuk kecil isi kerang
  • 1/2 kg santan
  • segenggam buncis (potong serong 3)
  • 1 sdb kerisek
  • 1 asam keping
  • 1 helai daun kunyit 
  • garam dan gula secukup rasa
Dikisar :

  • 10 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 hiris lengkuas
  • 1 cm halia
  • 1 cm kunyit
  • 5 batang serai
  • 5 biji cili kering
  • cili api ikut citarasa
Cara-cara :

  • Masukkan semua bahan ke dalam kuali kecuali buncis dan daun kunyit. Masak atas api yang sederhana sehingga kering.
  • Sebelum diangkat masukkan buncis dan daun kunyit.
  • Sedia dihidangkan.

Friday, October 28, 2011

Nasi goreng udang kering

BAHAN-BAHAN :

  • 2 pinggan nasi 
  • 1 papan petai (belah 2)
  • 10 batang buncis (potong kecil)
  • 2 biji telur
  • garam dan serbuk pati ayam secukupnya
  • sedikit minyak
DITUMBUK :

  • 1 genggam udang kering
  • 4 ulas bawang merah
  • sebesar ibu jari belacan
  • 1 biji cili merah
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga garing dan wangi. Pecahkan telur dan biar sebentar hingga telur mengental baru dikacau.
  • Masukkan nasi, bahan perasa dan sayur. Kacau rata.
  • Bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama keropok segera.

Mi lada hitam gaya Nasya

BAHAN-BAHAN :

  • 2 paket mi kuning (dicelur sebentar dan ditoskan)
  • 15 ekor udang saiz sederhana
  • 20 biji bebola ikan (saiz besar)
  • 4 sdb sos cili @ lebih
  • 2 sdb sos tomato
  • 2 sdb sos tiram
  • 1 senduk kicap cair
  • 5 gelas air
  • 1 labu bawang putih + 1 1/2 sdb lada hitam (ditumbuk)
  • sedikit garam
  • sawi bunga secukupnya
  • limau kasturi secukupnya
  • daun sup dan daun bawang (jika suka)
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak di dalam periuk, tumis bawang putih dan lada hitam hingga garing. Kemudian masukkan udang dan sos-sos.
  • Setelah itu bolehlah dimasukkan air dan juga bebola ikan. Biarkan mendidih. Rasa kuahnya. Masakan ini mesti ada rasa pedas, masam dan manis yang seimbang. Jika kurang, boleh tambahkan sos-sos ikut selera anda.
  • Sebelum di angkat masukkan sawi. Angkat sebelum sawi layu.
  • Sedia dihidangkan.

BERKORBAN DENGAN SEEKOR LALAT MASUK NERAKA

Di salah satu kesempatan, Rasulullah SAW mengatakan kepada para sahabat :"Ada seorang lelaki masuk ke syurga sebab lalat, dan ada juga seorang lelaki masuk ke neraka juga sebab lalat."

Thursday, October 27, 2011

Kek suka-suka

Baby comot seminggu dua ni asyik mintak nak kek je..ibu dia ni tangan keras...bukan macam Aunt Naz nun...pandai buat kek..kue...etc. Nak sonang pi la kedai kek. Beli sebijik. Tak sangka plak sekali makan dua beradik ni sampai separuh kek yang 1/2 kilo. Haii...makan laa puas-puas. Tak cukup besok ibu beli lagi...tapi kek yang harga 5 kupang je la..
Kek kopi sebab ibu suka bau kopi
Abang dah get ready nak p semayang jumaat...cuba tengok kat coffee table tu..buku resepi sapa agaknya yang menimbun tuuuu...
Syok ye dapat makan kek...ibu masa kecik2 dulu kek pun tak kenal...tapi xpe bulan 11 nanti ibu buat birthday party..tapi untuk ibu laaa
Ohhh...sungguh comot...
Aaaaaaa...sengih sampai pengsan..

Asam pedas kepala ikan duri..masak tiga hari sudah

Bila dah banyak sangat daun kesum tu inilah jadinya. Tambahan pulak kat belakang umah cik kantan tengah mengembang ...cik bendi pun ada...jadilah menu ulang tayang ni. Kali ni Nasya tumis ngan halba sikit bagi wangi semerbak.
Ada jugak acar timun.Tapi Nasya letak mangga masak sikit..saja nak bagi kaler-maler..
Last but not least..ayam goreng kunyit laa.

Buah beko

Ini buah beko. Selalunya orang buat kerabu ..letak santan, isi ikan bakar dan kelapa parut sikit. sangat enak. Sebelum di masak buah ni kena dipanggang dulu lepas tu kikis kulit dia. Kalau malas rebus je la lepas tu perah air sebab rasa dia pahit2 sikit tapi sedap. Nasya simpan buah ni punya la lama...lepas tu lupa nak masak..bole gitu..

Buah binjai

Inilah buah binjai. Rasanya sedap manis dan sedikit kelat. Buah ni susah nak dapat kat bandar. Sangat enak jika dibuat.....
Sambal belacan.

Hasil bercucuk tanam

Mangga cikonan hasil tanam kat depan umah. Seronok gak sekali petik sampai 20, 30 biji. Merasa laa jiran setaman. Mangga ni xboleh bior masak kat pokok, nanti kempunan. Bila dah agak tua tu kena petik cepat-cepat.
Yang ni nak bagi kat kawan. Orang2 kat umah nie bila dah bercucuk tanam xde la makan sangat. Tapi kalu yang beli tu hairannya selera plak. Kat umah ni kalau kupas tu 2 bijik pun xabih. Pelik bin ajaib betul laa.
Yang ni pulak simpan dulu...tengah pikior sapa yang belum dapat.
Ini terung ulam tanam kat tepi parit besar nun. Sedapnya terung ni bila buat ulam. Manis dan rangup macam makan epal je. (pss bole caya ke)
Bendi ni banyak yang dah tua sebab ayah sibuk xsempat gi tengok. Nasya jangan harap la nak gi sana sebab banyak C....ng. Geli. Tanah subur la katakan.
Daun kesum ni pun sama dah merimbun satu parit. Geram nengoknya.
Limau kasturi ni tanam kat belakang homestay. Sesapa yang dok homestay tu kalau nak masak petik laa. Jangan segan-segan. Halal.

Gulai udang dengan nenas...menu minggu lepas

Ni kira menu minggu lepas..malas nak update. Hari ni baru rasa nak mengupdate. Apa-apa pon jom layan gambor..
Gulai udang dengan nenas madu
Mengancam jugakkan..pastu tuang toyu banyak-banyak sampai banjir (tu cara orang utara makan) sedap gak. Jangan lupa jilat jari-jari tuu...
Tak lupa juga ngan ikan terubuk masin goreng
Tapi...........yang ni gak mencuri perhatian ku...nape yer..??

PERBINCANGAN DUA MALAIKAT TENTANG HAJI SEORANG HAMBA ALLAH

Ketika Abdullah bin Mubarak melakukan haji, beliau tertidur di masjidil Haram, dalam tidurnya beliau bermimpi melihat dua orang malaikat turun dari langit. Berkata seorang malaikat kepada yang seorang lagi :

Wednesday, October 26, 2011

JIBRIL MENGAJAR TASBIH, TAHMID DAN TAKBIR

Kehidupan Ali bin Abi Talib ra sangat sederhana sekali. Dia memang salah seorang di antara para sahabat yang miskin. Ini dapat dimaklumi kerana Ali tiada masa untuk bekerja atau berniaga bagi mencari duit seperti sebahagian sahabat-sahabat lainnya.

Monday, October 24, 2011

Breakfast pagi nie...

Pagi ni malas nak membasuh periuk belanga maka breakfast dengan makanan flight je la..yang ni nasi goreng dengan ayam panggang

Yang ni plak ribbon pasta dengan ratatouille

Aktiviti seharian...

Ni laa aktiviti seharian Nasya kalau kat umah...jual jajan. Ha..ha..ha... daripada terlopong xdak buat apa sambil2 makan untuk diri sendiri elok gak kalau dijual kann..kann..sebab tu la gg orang2 kat umah ni semuanya rongak. KASIHAN...

Di samping tu ada gak eskrim Malaysia..tinggal eskrim asam boi je. Iskhh malas betul la nak buat..

Ni la pengunjung setia kedai Nasya..pagi2 lagi dah selongkar tabung cari syiling....anak siapa agaknya yer ???

Sunday, October 23, 2011

IZRAIL MEMASUKKAN ROH KE DALAM TUBUH ADAM AS

Dijadikan pada tubuh Adam ada  sembilan rongga atau liang. Tujuh buah liang di kepala dan dua buah liang di bawah badan letaknya. Tujuh buah letaknya di kepala : Dua liang mata, dua liang telinga, dua liang hidung dan sebuah liang mulut. Yang dua macam di bawah : Sebuah liang kemaluan dan liang dubur.

Sambal pauh Kelantan

BAHAN-BAHAN :

  • 3 biji pauh muda (lebih sedap jika menggunakan mangga telur - dikupas kulit dan dihiris kasar)
  • 1 ekor ikan kembung (dibakar tawar)
  • segenggam cili kampung
  • garam dan gula secukup rasa
CARA-CARA  :

  • Semua bahan ditumbuk kasar-kasar. Jika suka lebih masam boleh tambahkan jumlah mangga begitu juga sebaliknya. Ikut citarasa masing-masing.

Sayur masak manis

BAHAN-BAHAN :

  • 1 biji keledek (kupas dan potong besar)
  • 1 biji petola (kupas kulit dan potong kecil)
  • 1 ikat pucuk keledek (disiang)
  • 2 sdb budu atau lebih
  • air secukupnya
  • garam secukup rasa
DITUMBUK KASAR :

  • 1 sdb udang kering
  • 1/2 sdb lada hitam
  • 4 ulas bawang merah
CARA-CARA :

  • Jerang air secukupnya di dalam periuk. Tunggu hingga keledek empuk baru dimasukkan bahan-bhan lain.. Biarkan mendidih.
  • Bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama ikan goreng dan sambal pauh.




Breakfast tadi...loh shu fen goreng lagi...

Tadi masak biasa2 je. Rasa nak makan mi, masaklah laksa pendek ni tapi Nasya letak cokodok bawang sikit potong kecik2 ala-ala mamak gitu. Goreng cam biasa je..

Friday, October 21, 2011

JIBRIL MENUTUP MULUT FIRAUN DENGAN TANAH

Firaun berserta tenteranya mendapat kehancuran pada hari Rabu. Ketika Nabi Musa as berserta pengikutnya bangsa Bani Israil yang berjumlah 70 000 orang pergi menuju ke tepi sungai Nil, mereka dikejar oleh Firaun dan tenteranya yang berjumlah 2 000 000 orang. Ketika mereka merasa tidak dapat melarikan diri maka berkatalah pengikut Nabi Musa :"Sesungguhnya kita benar-benar akan bertempur dengan Firaun."

Breakfast pagi nie..

Spaghetti ni menu yang wajib ada kat umah nie. Budak2 suka mak budak pun terlebih sukee. Kali ni tomato yan sebiji2 dlm tin tu xde stok jadi Nasya ganti ngan tomato soup. Puri tomato duchef tu tetap pujaan hatiku..campur je la...daging lak Nasya lebih suka guna daging burger Ramly sbb dah ada perisa....resepi mcm biasa...
Ini roti sosej celup dalam tepung rangup..sedap makan panas2 cicah sos cili..

Menu semalam....

Pagi semalam breakfast goreng kuetiaw jerr...Nasya beli kuetiaw kering pastu celur air panas sat. Pastu goreng ler apo laie...
Haaa yang ni plak daging goreng kunyit. Taruk la sos tiram sikit, kicap cair sikit, garam n perasa sikit. Jangan lupa bawang ngan cili, masuk sekali..
Malas nak masuk lauk lain...senang citer jerang je semua sekali dalam periuk. Ni la dia kupang masak lomak cili api ngan buncis. Resepi...alaaaa sama je..kupang + buncis + serai + cili + santan pekat...jerang atas dapur, letak asam sekeping letak le garam. Dah siap. Magic kannn..
Udang ni lak kirim kat kawan suruh dia beli kat airport Kota Kinabalu. 80 hinggit sekilo you...emmm setaon sekali bole la makan..
Tangan siapakah yang comey ituwww???
Panggang biasa je letak marinade ngan keju. Panggang 2 ekor je sorang satu ngan Nabil. Nasib baik ayah xterliur..katanya xmenepati citarasa dia. Dia nak makan kari...ok lah kalu cam tu sedap je ibu mencekik sorang2..bukan sonang nak dapek nie..