Anak-anakku

Loading...

Tuesday, January 27, 2015

Spaghetti bebola daging

 Spaghetti ni resepi yang biasa makcik buat. Cuma di dalamnya kuah tomato saja. Bebola tu pulak makcik bulat-bulatkan daging burger Ramly. Resepi lebih kurang kat sini

Biasa-biasa je....

Kalau korang selalu perhati makcik....mesti korang akan perasan yang makcik ni selalu makan ikan bakar tawar. Ikan kembung yang dipanggang bodo, cicah ngan budu @ air asam. 
Kerap sangat makcik buat lagu ni. Bukan apa...kalau time malas , lauk itu laa yang paling senang tapi kalau dah start makan memang bertambah-tambah laa saiz pinggang hu...hu...
Masak la gini untuk besok...mesti korang xnyesal.

Mi basah biasa-biasa....

 Mi basah untuk memeriahkan suasana...saja je nak tunjuk gambar. Jangan marah ye..


Kek paun blueberi

 BAHAN-BAHAN :
2 tbsp mentega (untuk gris loyang)
2 3/4 c tepung gandum (ayak)
1 tsp serbuk penaik (ayak)
1/2 tsp garam halus (ayak)
1 c mentega
2 c gula kastor
4 biji telur
1 tsp esen vanilla
2 c blueberi +1/4 c tepung gandum (gaul bersama dan ayak***makcik guna frozen***)
CARA-CARA :
Sapukan mentega ke dalam loyang dan ketepikan. 
Jangan lupa untuk memanaskan oven selama 10 minit. (Suhu bergantung kepada ketuhar masing2)
 Di dalam pengadun, krimkan mentega bersama gula hingga putih.
Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji sehingga adunan kelihatan gebu dan ringan.
Tambahkan esen vanilla sambil memasukkan bahan ayak sesudu demi sesudu.
Setelah sebati, kaup balik blueberi dengan menggunakan spatula.
Tuangkan ke dalam loyang yang telah diketepikan tadi.
Bakar hingga masak.
 Sangat enak dinikmati bersama secawan kopi.
Selamat mencuba.

Biasa-biasa je.....

 Buntu nak masak apa hari ni....anak dah nak balik sekolah ni. Masak ajelah yang senang2 macam ni. Lauk yang xmuak dimakan. Ada tomyam campur, kerabu pauh, ayam goreng dan semestinya ulam dan sambal belacan....Selamat memasak.