Anak-anakku

Loading...

Thursday, May 30, 2013

Singgang bendi



BAHAN :

  • 10 tangkai bendi (kalau panjang potong 2)
  • 1/3 biji bawang besar (hiris)
  • 3 ulas bawang putih (hiris)
  • 2 cawan air
  • 2 keping asam gelugur
  • garam dan sedikit serbuk perasa
CARA :

  • Jerang air bersama asam keping dan bahan hiris hingga mendidih.
  • Masukkan bendi dan bahan perasa.
  • Masak hingga bendi layu.
  • Hidangkan bersama nasi panas, ikan kembung bakar tawar dan juga budu +mangga cincang. Wallaaaa....




Tuesday, May 28, 2013

Asam pedas ayam



 BAHAN-BAHAN :
1/2 ekor ayam
1 kuntum bunga kantan
sedikit daun kesum
air asam jawa secukupnya @asam keping
minyak untuk menumis
sedikit serbuk pati ayam
garam secukup rasa
DIKISAR :
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
1 inci kunyit hidup
segenggam cili kering yg direbus
sedikit belacan bakar
1 tsp lada hitam



CARA :

 Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan kisar 
 hingga garing dan terbit minyak
 masukkan ayam yang telah ditos
 masak hingga daging ayam kecut. Tambahkan air asam @ asam keping
 masukkan air secukupnya.
 Setelah mendidih masukkan garam, stok ayam, daun kesum dan juga bunga kantan. Kalau nak tambah belimbing buluh pun boleh
  masak hingga menggelegak dan tambah apa yang kurang
 setelah kuah agak pekat dan
terbit minyak, bolehlah diangkat dan
dihidangkan bersama nasi panas, ikan masin, ulam dan telur dadar.

Monday, May 27, 2013

Ermmmm...mi bodo je

 Mi goreng bodo-bodo saja...xpedas. Khusus untuk mujahiddin2 kat umah ni.
 Letak sotong, sawi seciput, tomato hijau dan semestinya togel...feberet Syabil.
Ok laa asal kenyang kan...kan....

Friday, May 24, 2013

Dinner hari tu...

 Ni yang makcik masak utk dinner hari tu. Ada singgang bendi, ikan jenahak goreng kunyit,budu cincang mangga dan ulam timun. Simple kan...??

Opor ayam ibundo




 SUMBER : ibundo
Mintak izin menepek ya bundo...sayaaang bundo mmmuahh



 Bahan:
1 ekor ayam
1 biji kelapa diasingkan santan cair dan santan pekat.
3 biji kentang  
2 batang serai dititik
5 helai daun limau purut dibuang tulangnya
2 helai daun salam 
1 keping asam keping
5 biji cili api diketuk
1 sudu kecil serbuk stok ayam
1 sudu kecil serbuk ketumbar
1 sudu kecil serbuk lada putih
1/2 sudu kecil serbuk jintan manis 
bawang goreng untuk ditabur sekiranya suka

bahan kisar:
6 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
5 biji buah keras 
1 inci  lengkuas
1 inci halia

***makcik buat separuh je***
CARA-CARA :

Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan tenggekkan di atas dapur 

 masak hingga ayam kecut dan kentang empuk

 masukkan garam dan serbuk pati ayam secukup rasa. Koyak-koyakkan daun limau purut

 setelah kuah agak pekat dan sebati rasanya bolehlah diangkat dan

dihidangkan bersama nasi panas, ikan masin dan sambal belacan.

Gulai udang galah




 BAHAN-BAHAN :

  • 6 ekor udang galah
  • 1/2 kg santan
  • 1 asam keping
  • garam secukup rasa
DIKISAR :

  • 1 labu bawang besar
  • 1 inci kunyit
  • 1 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 hiris lengkuas
  • 2 tangkai cili merah
  • 1 batang serai

CARA :

  1. Masukkan santan, bahan kisar dan juga asam keping ke dalam periuk. Renihkan di atas api yang sederhana hingga menggelegak.
  2. Tambahkan udang dan masak lagi hingga udang kecut. Masukkan garam dan kacau selalu.
  3. Setelah agak sebati bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi panas.

Thursday, May 23, 2013

Maggi goreng kari





 BAHAN-BAHAN :

  • 3 paket mi cintan perisa kari (rebus, tos dan ambil 1 paket perencah)
  • 25 ekor udang sederhana (buang kulit)
  • 1/2 biji bawang holland (hiris)
  • 3 kelopak kobis (hiris nipis)
  • 1 biji tomato hijau (dadu)
  • 1/2 senduk nasi sos tiram nona
  • 5 ketul cokodok bawang (hiris nipis)
  • minyak untuk menumis


 CARA :

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang hiris hingga wangi.
  2. Masukkan udang, kobis dan juga serbuk perencah. Gaul rata.
  3. Kemudian masukkan sos tiram, maggi, cokodok bawang dan juga tomato dadu. Kacau sebati.
  4. Sedia diangkat dan dihidangkan bersama perahan limau kasturi dan juga cili potong...


Rendang kacang panjang ibundo



 SUMBER : ibundo
Mintak izin menepek ya bundo....sayaaaang bundo mmuahh




 BAHAN-BAHAN :
Secekak kacang panjang dipotong pendek anggaran 2 inci
1 biji kelapa diambil santan pekat**makcik guna santan 1/2 kg + 1 kotak santan
15 biji cili api kampung
Hati ayam, pedal ikut suka hati berapa nak bubuh 
1 inci lengkuas dititik**makcik kisar
1/2 inci halia dititik**makcik kisar +serbuk kunyit sikit
3 ulas bawang putih dititik **makcik kisar
2 batang serai dititik**makcik kisar
1 sudu besar serbuk ikan bilis
1 keping asam gelugur garam secukupnya 


(makcik tambah nangka muda rebus ngan kaki ayam, kasi meriah sikit)


 masukkan santan, bahan kisar dan juga serbuk kunyit ke dalam kuali
 masak hingga mendidih. Tambahkan kaki ayam, hati dan pedal juga asam keping
 masak lagi hingga menggelegak dan 
 masukkan nangka yang telah direbus empuk dan juga kacang panjang 
 Kacau sentiasa supaya tidak hangus (makcik letak daun limau purut kasi wangi)

 tambahkan garam dan juga gula secukup rasa dan masak lagi sehingga kuah
 kuah agak pekat dan terbit minyak

enak dicicah bersama pulut kuning

Wednesday, May 22, 2013

Laksa pendek ala-ala char kway teow

  

 BAHAN-BAHAN :

  • 1 paket laksa pendek
  • 1 mangkuk sederhana isi udang
  • 1 pokok sawi (potong pendek)
  • 1 mangkuk kecil tauge
  • 6 ulas bawang putih (cincang)
  • 2 biji telur (pukul sedikit)
  • 1/2 senduk nasi sos tiram nona @ mahsuri
  • 1/2 senduk nasi sos cili kimball
  • kicap cair dan kicap pekat secukupnya
  • sedikit kicap manis cap kipas udang
  • garam secukup rasa 
  • sedikit air
  • minyak untuk menumis


 CARA :

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang hingga wangi. 
  2. Masukkan udang, sawi dan sos-sos. Kacau sebati.
  3. Tambahkan laksa pendek, kicap-kicap dan sedikit air. Rasa dahulu sebelum memasukkan garam.
  4. Kemudian tuangkan telur yang telah dipukul dan masukkan juga tauge. Gaul sebentar dan sedia dihidangkan bersama cili jeruk @ cili kicap....nyumm...nyumm...


Lauk biasa je...


Bismillahhirrohmanirrahim...
jom jamu mata ngan lauk zaman purba makcik...ada sambal pauh, ikan kurau masin, rendang kaki ayam, asam pedas ayam dan telur dadar...
lauk biasa kan...makcik makan dengan sambal n ikan masin je...xde selero.. 

Sambal tempoyak goreng Tok Chik




 SUMBER : tokchiksincan
 SKODENG DAN COPY DARI : makcikmanggis
 Terima kasih yang tak terhingga buat Tokchik dan kakakku Cik manggis kerana sudi berkongsi resepi...izinkan ambo tepek kat sini pulak yo...mmuahhh

Bahan-bahannya:

4 tbsp tempoyak.
10 biji cili api.
1 labu bawang besar.
Garam dan gula secukup rasa.
1/2 cawan ikan bilis.
Minyak untuk menumis.
Sedikit air.

makcik letak serbuk kunyit sikit bagi kaler...

Cara-caranya:

  • Bawang besar dan cili api di kisar kasar-Cm guna chopper.
  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga wangi.
  • Masukkan ikan bilis dan kacau hingga masak.
  • Kemudian masukkan tempoyak,garam dan sedikit gula.
  • Masak sehingga tempoyak bertukar warna agak gelap sedikit.
  • Akhir sekali masukkan sedikit air dan reneh dengan api yang perlahan. 


Biasa-biasa aje....

 Ni lauk yang makcik makan masa puasa 1 Rejab itu hari. Kari kepala ikan jenahak, sotong goreng, ulam dan yang paling istimewa sambal tempoyak goreng...manyak sedap ooooo
 kari ikan nie kurang menepati selera makcik sebab guna rempah Faiza. Makcik kalau masak kari mesti guna rempah Indra...tapi kat pasaraya sini xde stok laa pulak..frust sampai tertonggeng!!
lauk biasa untuk orang yang biasa...

Monday, May 20, 2013

Renungkanlah......


Ku Sangka Orang Gila

......26 May 2011.....

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang "lusuh " karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.

Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.

Pakcik tadi tenung aku sambil berkata "pakcik dah makan nak.. terima kasih nak.." Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.

Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. "Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?" Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.

Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. "Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom." Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.

Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah...

Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh.... Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.

Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara "amin....." dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.

Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.

Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: "Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam.." Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan...
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..

(Copy pasted - Warta Dari Hati)

Ku Sangka Orang Gila

......26 May 2011.....

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang "lusuh " karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.

Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.

Pakcik tadi tenung aku sambil berkata "pakcik dah makan nak.. terima kasih nak.." Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.

Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. "Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?" Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.

Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. "Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom." Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.

Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah...

Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh.... Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.

Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara "amin....." dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.

Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.

Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: "Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam.." Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan...
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..

(Copy pasted - Warta Dari Hati)

sungguh kedesaan....

 mintak maaf ye sambal makcik bersememeh....biasalaa gelojoh. Sedapnya makan nasik ngan pajeri. Ikan gelama jeruk dah finish...makcik ganti ngan ikan pekasam..wallaa...

Meh mamam....lauk kampung je...

 jom makan...ada sotong goreng pasi (dakwat), kangkung goreng kicap, sambal udang dan ikan masak rebus ngan serai
 makcik mmg suka makan dakwat ni...tapi dakwat sotong laa bukan dakwat pen ye
sedap hingga menjilat siku....