Anak-anakku

Loading...

Monday, February 4, 2013

Biasa-biasa je....

 Ni lauk makan minggu lepas... kat atas tu ayam masak ungkep kita amik kat dapur kak Ratna nanti bila dah rajin kita tepek laa resepinya. Masak gak sayur bunga kucai sebab itu hari pegi Mydin ada jual...buat laa tumis ngan bawang putih, sedap rangup jerr..dan yang paling kecur liur tentu laa ikan pekasam goreng...yang penting letak cili banyak-banyak...hu...hu...sedapp.

Biasa-biasa je

 Seronok sesangat buat kue cara ni...bukan apa, banyak mulut yang dok nganga. Siap je habih..siap je habih....hari tu xde la sukat2 cuma letak tepung, santan ngan daun pandan kisar.letak garam sikit. Makcik letak planta sikit sebelum kisar...mmmm bila xsukat nie elok pulak lembut gebunya......mmm len kali nak sukat laa..untuk rujukan ken dian hari

Gulai udang dan timun

BAHAN-BAHAN :

  • 400 g udang (dibersihkan)
  • 1 kotak santan Naco + 1 kotak air
  • sedikit serbuk belacan jika suka
  • 1 asam keping
  • 1/2 biji timun (hiris serong)
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
DIKISAR :

  • 1 biji bawang besar
  • 1 hiris lengkuas
  • 1/2 tbsp halia kisar
  • 2 inci kunyit hidup
  • 2 batang serai 
  • 4 tangkai @ lebih cili merah

CARA :

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga garing dan wangi. 
  2. Masukkan santan dan air, masak hingga mendidih.
  3. Kemudian tambahkan asam keping, udang dan juga garam secukup rasa.
  4. Sebelum diangkat tambahkan timun dan biarkan sebentar.
  5. Sedia diangkat dan dihidangkan bersama nasi panas dan sambal belacan.

Biasa-biasa je

Hari ni datang angin rajin nak menepek gambor2......biar laa buat beger bodo pun...nak kasi meriah suasana sikit hu...hu...

Nasi goreng ikan

BAHAN-BAHAN :

  • 3 cawan nasi
  • 8 tangkai cili api + 1/2 biji bawang besar + sedikit belacan bakar (tumbuk)
  • 2 ekor lebihan ikan goreng (diambil isi)
  • sedikit sayur kangkung
  • garam dan serbuk perasa
  • minyak untuk menumis


 CARA :

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk hingga naik bau.
  2. Masukkan kangkung, isi ikan dan juga nasi. Gaul rata. 
  3. Tambahkan bahan perasa secukupnya dan sedia dihidangkan bersama daging burger dan telur mata.


Biasa-biasa je

 Lama dah sebenarnya masak tomyam ni guna rempah basah yang beli kat brader siam. Saja je nak tepek gambar...kasi orang terliur sikit he..he..