Anak-anakku

Loading...

Monday, October 17, 2011

Masak lomak cili api ikan keli versi malasssss....

BAHAN-BAHAN :

  • 3 ekor ikan keli (dicuci bersih bersama garam dan jus limau)
  • 2 bungkus santan (paket kecil)
  • 4 batang serai (di ketuk)
  • 10 biji cili api + 2 cm kunyit hidup (ditumbuk)
  • jus limau kasturi secukupnya (Nasya letak 5 bijik sbb tekak ni nak benda masam jerr)
  • garam dan sedikit perasa
CARA-CARA :

  • Masukkan ikan bersama bahan yang ditumbuk ke dalam belanga. Masak di atas api yang perlahan hingga air ikan kering. Kemudian masukkan santan dan bahan lain masak lagi hingga mendidih. Masakan ini hendaklah selalu dikacau agar santan tidak pecah minyak.
  • Tambahkan bahan perasa secukupnya dan sebelum diangkat jangan lupa untuk memasukkan sedikit jus limau kasturi. Sedia dihidangkan bersama nasi dan ulam-ulaman serta sambal belacan.
  • MASAKAN INI LEBIH ENAK JIKA IKAN KELI DISALAI SEBENTAR DI ATAS BARA.

MALAIKAT MUNGKAR DAN NANGKIR MENYOAL INSAN YANG BERIMAN

Sewaktu seseorang berada di dalam kubur akan datanglah dua malaikat tiap-tiap seorang yang baru saja dikuburkan iaitu Malaikat Mungkar dan Nangkir. Kedua-dua malaikat ini sengaja ditugaskan oleh ALLAH untuk menanyakan setiap mayat yang baru saja dikuburkan itu.

HARI RAYA PARA MALAIKAT

Diriwayatkan dari Abi Umamah Al-Bahili dia berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:"Apabila datang bulan Syaaban, maka bersihkanlah dirimu dan perbaikilah niatmu di dalamnya."
     Hadith dari Usamah ra:"Aku berkata; Ya Rasulullah SAW  aku tidak pernah melihatmu berpuasa satu bulan dari bulan-bulan ini seperti puasa dalam bulan Syaaban." Sabda Rasulullah SAW :"Wahai Usamah, itu adalah satu bulan yang kebiasaannya manusia lengah darinya antara Rejab dan Ramadan. Syaaban adalah satu bulan yang di dalamnya diangkat amal-amal ini kepada Tuhan seru sekalian alam, maka sebab itu aku suka kalau amalku diangkat sedang aku dalam keadaan puasa."

KISAH MALAIKAT MALIK DENGAN API NERAKA

Mansur bin Amar berkata :"Telah sampai kepadaku riwayat bahawa malaikat Malik yang ditugaskan menjaga neraka itu mempunyai tangan yang banyak sekali seramai bilangan penghuni neraka, dan pada tiap-tiap kaki malaikat Malik terdapat tangan yang mendirikan, mendudukkan dan mengikat dengan rantai."