Anak-anakku

Loading...

Monday, May 16, 2011

Sambal ikan belimbing buluh Kak Besah

lesung siap ada tanda harga...jangan marah aaa
Sumber : my resipi 
resepi oleh : Kak Besah 
Kak Besah, saya mintak izin kopipes ye kak. Untuk rujukan di masa depan. Tq.

Bahan-bahan ( sepiring )

  • 7biji @ lebih belimbing buluh (jns yg hijau elok coz ia keras)
  • 2 ekor ikan goreng - ambil isinya.(ikn apa pun bleh guna)
  • segenggam cili api kampung & sebatang cili merah
  • garam secukup rasa & secubit gula.

Cara-cara

  1. hiris keempat2 sisi belimbing, buang empulur tengahnya - ketepikan.
  2.  tumbuk cili2 hingga hancur, masukkan ikan tumbuk pecah2. masukkan belimbing, tumbuk pecah2 juga. tambah garam secukup rasa. gaul sebati dan bleh la dihidangkan.

Ayam phat phet

SUMBER :MY RESIPI 
RESEPI OLEH : WIDAD 
Akak mintak izin kopipes ya Widad...untuk rujukan di masa depan. Terima kasih bebanyak.

Bahan-bahan ( 2 orang makan )

  • Bahan A (Blend)
  • 5 biji cili padi
  • 2 hiris halia
  • kunyit hidup
  • 1 atau 2 batang serai
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • Bahan B
  • 3 keping ayam mentah dipotong dadu
  • 1 batang serai
  • 1 asam keping
  • 4 helai daun limau purut
  • sedikit Garam dan Gula, secubit ajinomoto

Cara-cara

  1. Kisar@Blend Bahan A dan tumis sehingga naik bau.. setelah kering tumisan tadi.. masukkan secawan air.
  2. Kemudian masukkan bahan B, iaitu sebatang serai dititik, asam keping, ayam, daun limau purut dan garam serta gula.
  3. Pastikan ayam masak sepenuhnya... Jika kurang berkuah.. masukkan sedikit air mengikut citarasa sendiri.. kalau nak pedas lagi... blend cili padi lebih... masak ayam phat phet ni lebih kurang nak masak ayam masak pedas je...


Akak tambah extra cili. Letak kacang sikit sbb mls dah goreng sayur...xpe kann.

Nasi lemak sambal udang





BAHAN UNTUK NASI :

  • 2 cawan beras
  • 2 cawan air
  • 1 cawan pati santan
  • 3 helai daun pandan 
  • 3 hiris halia
  • garam secukup rasa 

BAHAN UNTUK SAMBAL UDANG :


  •  BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 1 biji bawang besar (kisar)
  • 2 ulas bawang putih (kisar)
  • 1 cm belacan 
  • 400 gm udang saiz sederhana
  • 1/2 biji bawang besar (hiris)
  • 6 sdb cili kisar
  • sekeping asam gelugur
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk menumis
  • CARA MEMASAK :-)
    1. Panaskan minyak di dalam kuali tumis bahan yang dikisar  dan belacan sehingga wangi dan garing.  Tambahkan gula supaya warna sambal menjadi cantik. Masukkan udang dan asam gelugur masak hingga udang berubah warna. Masukkan garam secukup rasa dan bawang hiris. Kacau rata.
    2. Sedia dihidangkan.

Wasiat Sebelum Mati

Hadi sedang nazak dan hampir meninggal. Di sebelahnya Imah, isterinya sedang menemani Hadi....
Hadi : Imah....sebelum aku mati nanti....aku ingin berpesan kepada mu.
Isteri : Iya, bang.....cakaplah.
Hadi : Aku mau kau kahwin dengan Harun.
" Isk abang nie....kan Harun tu musuh ketat abang selama ni ?! Apa abang rela menyerahkan saya kepadanya/" dengan terkejut isterinya bertanya.
"AKU INGIN DIA MENDERITA SEPERTI YANG AKU ALAMI 30 TAHUN BERSAMAMU...."

Kek Hari Jadi

Seorang lelaki telah pergi ke sebuah kedai kek untuk memesan sebiji kek sempena hari jadi isterinya.
"Apa yang hendak ditulis pada kek ulang tahun ini encik?" tanya gadis manis yang bertugas di kaunter kepada lelaki itu.
"Mmm, tulis saja 'sayang tidak bertambah tua' di bahagian atas, kemudian sambung dengan 'Sayang cuma bertambah cantik' di bahagian bawah." kata lelaki itu.
Esoknya, lelaki itu datang mengambil kek yang ditempahnya itu dan terus membawa pulang ke rumah untuk dipersembahkan kepada isterinya yang tersayang di hadapan tetamu-tetamu yang lain. Dan ketika kek itu dibuka di depan isteri dan tetamu undangan yang lain, lelaki itu setengah pengsan ketika membaca tulisan yang tertera di kek itu :
"SAYANG BERTAMBAH TUA DI BAHAGIAN ATAS. SAYANG CUMA TIDAK BERTAMBAH CANTIK DI BAHAGIAN BAWAH."

Bahasa Inggeris

Suria pergi interview kerja sebagai setiausaha. Bila pengurus nampak dia dengan pakaian yang tak kena konsep dan juga rambut yang berwarna belang putih dan emas, dalam hati dia mula membentak......."Argghhhh! Orang macam ini pun ada!"
Tapi apa-apapun dia kena interview juga si Suria ni. Jadi dia pun tanyalah Suria.....
"Kalau awak dapat buat ayat dalam bahasa Inggeris dengan menggunakan perkataan yang saya bagi, saya rasa awak ada peluang untuk kerja ni! Perkataan-perkataannya ialah GREEN,PINK, YELLOW, BLUE, WHITE, PURPLE dan BLACK!".
Jadi Suria pun berfikir sejenak dan menjawab....
"I hear the phone GREEN, GREEN, GREEN....then i go and PINK up the phone, I say YELLOW....BLUE's that? WHITE did you say? Aiya....!wrong number la.....Don't PURPLEY  disturb people and dont call BLACK, ok? Thank you."
Lepas tu, pengurus tu terus pengsan !!!!   
http://nabihancakap.blogspot.com/2011/05/blogger-support-blogger-tugasan-pertama selesai sudahhhh.html