Anak-anakku

Loading...

Friday, October 30, 2015

Sesungguhnya.......

Lagu yang sentiasa membuat saya sebak...mengenangkan diri yang sangat kerdil di bumi ALLAH TAALA

Biasa-biasa je.....

 Maaf la, makcik saja nak tunjuk lauk makcik yang biasa-biasa. Saja je....takut korang xde idea nak masak apa kan. bolehlah masak cenggini...xmuak. Ok bai....
lupa lak nak introduce...ikan keli dan pari bakar cicah air asam, kerabu jantung pisang, kari ikan salmon (menu tetap tiap2 minggu hu...hu...)dan bihun goreng kunyit.

Agar-agar santan

 BAHAN-BAHAN :
25 gm agar-agar tali (rendam sebentar)
1 c pati santan
4 c air
1 biji telur (kocok dengan garfu)
1 helai daun pandan (simpul)
gula secukup manis
sedikit pewarna merah
sedikit garam


CARA-CARA :
Masak agar-agar bersama air, gula dan daun pandan sehingga agar-agar hancur.
Tambahkan santan dan garam secukupnya.
Masukkan sedikit pewarna merah.
Tapis ke dalam loyang yang telah dibasahkan.
Masukkan telur yang telah dikocok dan biarkan sehingga keras.

Ayam goreng rangup gaya NaSya

BAHAN-BAHAN :
6 ketul paha ayam (di cucuk dengan garfu)
1 tsp paprika
1 tsp rosemary
1 tsp tarragon
1 tsp serbuk bawang putih
1/2 tsp all spice powder
1 tsp thyme
1 tsp basil
1/2 tbsp maggi secukup rasa
sedikit garam
secukupnya tepung beras
minyak untuk menggoreng terendam

CARA-CARA :
Perap ayam yang telah dicucuk sekurang-kurangnya sejam @ lebih enak semalaman.
Golek-golekkan ayam ke dalam tepung beras.
Buang lebihan tepung beras.
Goreng ayam sehingga garing tetapi masih berjus.
Enak dimakan bersama nasi lemak @ dicicah sos.


Asam pedas batang keladi dan siput


 BAHAN-BAHAN :
1 pokok keladi sayur (bersihkan, buang kulit ari dan rebus bersama asam keping. Toskan)
1/2 kg siput sedut (gaul bersama hampas kelapa semalaman, potong hujung dan bersihkan)
3 batang serai (diketuk)
1 keping asam gelugur
sedikit daun kesum
1 batang bunga kantan (potong 4)
sedikit minyak untuk menumis
air secukupnya untuk kuah
garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR :
10 tangkai cili kering (rebus)
1 labu bawang besar
1 ulas bawang putih
1 cm halia
1 cm kunyit hidup
sedikit belacan

 
 CARA-CARA :
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing dan naik bau.
Masukkan serai, siput dan juga air secukupnya.
Masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan asam keping, bunga kantan, daun kesum dan juga keladi.
Renihkan.
Tambahkan secukupnya garam dan perasa.
Kacau sebentar dan sedia dihidangkan bersama nasi panas dan ikan goreng.


Aglio olio

 BAHAN-BAHAN :
1/2 paket spaghetti ( rebus bersama sedikit garam)
4 biji buah zaitun (cincang)
1/2 labu bawang besar (dadu halus)
1/2 c kecil meatloaf ayam (hiris nipis)
sedikit cili flakes
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
secukupnya extra virgin olive oil


CARA-CARA :
Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. 
Tumis bawang sehingga layu.
Masukkan hirisan meatloaf ayam dan masak hingga wangi.
Kemudian tambahkan spaghetti, buah zaitun dan juga cili flakes.
Perasakan dengan garam secukupnya.
Sebelum dihidangkan, renjiskan dengan minyak zaitun dara.
Sedia dihidangkan.

Friday, October 9, 2015

Biasa-biasa aje.....

 Biasa je, ikan kembung goreng, asam rebus siput dan keladi, tumis sotong dan kacang panjang...juga sambal belacan.

Biasa-biasa aje....

 Lagi contoh lauk kampung, harap anda xjemu. Sotong rebus serai, telur dadar, ikan bawal masam manis dan ulam timun cicah sambal belacan. Jemput....

Kerabu sotong

 BAHAN-BAHAN :
400g sotong (hiris bulat dan celur sebentar)
1 labu bawang besar (hiris)
3 biji tomato (buang biji dan hiris)
10 tangkai cili api (hiris)
1 cekak daun ketumbar (hiris)
sos ikan, jus limau kasturi dan gula secukup rasa

CARA-CARA :
 Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk. 
Tambahkan bahan perasa secukupnya.
Gaul rata dan enak diratah begitu sahaja.

Kek mentega cip coklat



 BAHAN-BAHAN :
250g mentega
250g gula halus
4 biji telur
100g cip coklat (digaul bersama sedikit tepung, buang lebihan tepung)
1 tsp esen vanilla

DIAYAK :
250G tepung gandum
2 tsp serbuk penaik


 CARA-CARA :

 Putar mentega bersama gula halus sehingga gebu.
Tambahkan telur sebiji demi sebiji dan putar lagi sehingga putih.
Masukkan esen vanilla dan tepung sesudu demi sesudu.
Kaup balikkan cip coklat dan masukkan ke dalam loyang yang telah digriskan dan dialas kertas minyak.
Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu.
Bakar sehingga masak.


Biasa-biasa aje....

 Lagi menu kampung sekadar perkongsian. Paru goreng berlada, masak air petola, telur dadar dan ikan pekasam goreng. Cuba jangan xcuba.

Kerabu tauge dan perut

 BAHAN-BAHAN :
400g perut lembu (rebus, hiris nipis)
1 mangkuk kecil tauge  (celur)
1/2 c pati santan
1 tsp lada hitam (tumbuk)
1 tbsp kerisek
1 inci belacan bakar
garam, gula dan jus limau nipis 
sedikit cuka

DIHIRIS :
2 labu bawang besar
10 tangkai cili api
2 batang serai
1 kuntum bunga kantan

CARA-CARA :
 Didihkan santan sebentar.
Masukkan belacan, kerisek, bahan perasa dan juga bahan hiris ke dalam santan. 
Perasakan secukupnya.
Kemudian tambahkan perut dan juga tauge. Gaul rata.
Sedia dihidangkan.

Spaghetti berkrim

 BAHAN-BAHAN :
1 paket spaghetti (rebus, tos )
2 keping daging burger Ramly (hancurkan)
6 batang sosej (hiris bulat)
10 tangkai cendawan butang (hiris nipis)
1 labu bawang besar (dadu kecil)
5 biji tomato masak (dadu kecil)
1 tin sup tomato (310g)
2 tin air
1 kotak (3 sachet) mushroom soup VONO
2 Tbsp sos tomato 
2 Tbsp sos cili
2 helai daun bay
1/2 tsp mixed herbs
garam/gula/lada hitam secukup rasa
cili potong untuk tabur (jika suka)
minyak untuk menumis

CARA-CARA :
Panaskan sedikit minyak di dalam periuk.
Tumis bawang sehingga layu.
Masukkan daging kisar, tomato dadu dan sup tomato.
Gaul rata.
Kemudian masukkan cendawan, sosej, sup vono, mixed herbs dan juga bay leaf.
Tambahkan juga sos cili, sos tomato dan juga air.
Masak sehingga mendidih.
Akhir sekali perasakan dengan garam, gula dan juga lada hitam yang dikisar.
Matikan api dan siramkan kuah ke atas spaghetti yang telah diketepikan tadi.
Enak dinikmati bersama cili potong.

Lemak putih nangka mengkal

 BAHAN-BAHAN :
300g nangka mengkal (rebus bersama sedikit garam)
1 gelas pati santan
garam dan gula secukup rasa
secukupnya air

DIKISAR :
1 labu bawang besar
2 tangkai cili api (lebihkan jika mahu pedas)
1 batang serai
1 tsp lada hitam



CARA-CARA :

Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan jerang di atas api sederhana.
Kacau selalu, tambahkan bahan perasa.
Sedia dihidangkan.

Biasa-biasa aje.....

 Lagi menu biasa-biasa....sekadar menjamu mata. Ada ulam daun selom dari kebun, timun dan bendi celur, ikan selar kuning goreng dan masak lemak nangka mengkal. Lazat xterkata......

Syabil.....suatu waktu dahulu

11 Sept 2009...... rasa macam baru je. Tak sangka jumpa lak gambar lama dia. Masa ni kat KPJ Seremban, baru lahir. Ada masalah pernafasan sikit.
 Gambar yang ni pulak masa Syabil umur 3 hari. Kena jangkitan paru-paru dan kuning.
  hari ke 8 baru keluar hospital. Malam raya lak tu hu...hu...

 Rasa macam baru semalam tukar pampers dia...
 rambut kurang masa kecik...kurus lak tu. Ibu kurus...anak pun kurang zat
 gambar bawah masa umur 2 tahun lebih. Bulat je....i love u sayangggg

Kerabu tauge dan kerang

 BAHAN-BAHAN :
1/2 kg tauge (buang ekor, siram air panas)
1 kg kerang (rebus, ambil isi)
1 biji mangga muda (hiris halus )
1/2 labu bawang besar (hiris nipis)
1 biji tomato (buang biji, hiris panjang)
1 batang bunga kantan (hiris halus)
jus limau kasturi secukup rasa
sedikit cuka
garam dan gula

 DITUMBUK :
10 tangkai cili api
sebesar ibu jari belacan bakar
3 batang serai (racik)
2 tbsp kerisek
CARA-CARA :
Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk besar.
Gaul rata dan sedia dihidangkan.

Biasa-biasa aje....




 Jom tengok gambar hu..hu.....sotong tepung rangup, ikan tuka bakar air asam dan kerabu tauge dan kerang. Resepi sotong ada kat bawah.



Rendang ayam pencen


BAHAN-BAHAN :
 1 ekor ayam pencen (potong kecil) 
500 ml pati santan
2 keping asam gelugur
1 tbsp serbuk kari ayam
2 helai daun limau purut
segenggam kacang buncis (jika suka)
garam dan gula secukup rasa

DIKISAR :
1 labu bawang besar
3 batang serai
1 inci kunyit hidup
1 inci halia tua
1 hiris lengkuas
1 genggam cili kering (rebus)

CARA-CARA :
Masukkan semua bahan ke dalam kuali kecuali daun limau purut dan buncis.
Jerang di atas api sederhana.( masukkan sebatang sudu besi supaya ayam cepat empuk)
sekiranya ayam masih keras bolehlah masukkan sedikit air dan masak sehingga kering.
Kemudian, keluarkan sudu besi dan masukkan daun limau, buncis, garam dan juga gula.
Gaul rata dan sedia dihidangkan bersama pulut @ nasi.


Terung air asam


 BAHAN-BAHAN :
4 biji terung (belah 4, xputus....rebus bersama sedikit garam, tos )
1 biji tomato
1/2 labu bawang besar
4 tangkai cili api
asam jawa secukupnya
1/2 tsp belacan bakar
garam dan gula secukup rasa
sedikit air masak
 CARA-CARA :

 Hiris halus bawang, cili dan tomato. 
 campurkan ke dalam bancuhan air asam jawa. Tambahkan belacan bakar, garam dan juga gula secukup rasa.
 tuangkan air asam ke dalam pinggan yang berisi terung. 
Sedia di hidangkan bersama nasi dan ikan goreng.