Anak-anakku

Loading...

Thursday, April 11, 2013

mi goreng je....

 mi goreng kicap ni buat dah lama tapi saja je masuk gambar nak kasi meriah sikit. Mood nak menaip resepi belum datang lagi....korang pikir sendiri la ye..babai...

Sekadar perkongsian...


Macam mana nak buat anak solat tanpa perlu disuruh.. dibebel.. dipukul...

Anak perempuan saya umur 12 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat. Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’. Saya rasa sangat marah... dah la tak solat... cakap tipu pulak...disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya.

MasyaAllah, saya tahu saya dah buat silap. Saya menangis dan saya mohon taubat pada Allah. Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada satu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita. Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya. Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat. Tak perlu disuruh.... Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni. Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa.... Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah berubah... solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan. Dan alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..


Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40

Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ


"Rabbi-Ajal'ni muqeema salaati, wa min Dhurriyyati, rabbana wataqabbal Duaa"

[14:40] Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

InsyaAllah... Jom Amal

Dari:azlina malek
Macam mana nak buat anak solat tanpa perlu disuruh.. dibebel.. dipukul...

Anak perempuan saya umur 12 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat. Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’. Saya rasa sangat marah... dah la tak solat... cakap tipu pulak...disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya.

MasyaAllah, saya tahu saya dah buat silap. Saya menangis dan saya mohon taubat pada Allah. Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada satu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita. Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya. Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat. Tak perlu disuruh.... Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni. Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa.... Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah berubah... solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan. Dan alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..


Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40

Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ


"Rabbi-Ajal'ni muqeema salaati, wa min Dhurriyyati, rabbana wataqabbal Duaa"

[14:40] Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

InsyaAllah... Jom Amal

Dari:azlina malek

Renungan....


"Antara faktor keluarnya darah istihadhah & keguguran..adalah kerana masuk ke bilik air ketika azan berkumandang!!!..
Ketika syaitan & tenteranya berlari2 ke dalam tandas..ketika itulah juga kita menyertai mereka..masuklah ke dalam tandas sebelum atau selepas azan..

"Mengapa, ketika berwudhuk...mula solat..mula baca AlQuran..ketika itulah, anak-anak kecil kita mula bergaduh..menangis..mahu itu & ini"
Di situlah syaitan memainkan peranannya mengganggu melalui bisikan..'Mak tak dapat kacau..dapat anak pun jadilah..' Lalu para ibu sering jadikan anak sebagai alasan untuk tidak dapat beribadah dengan khusyu'...

Maka amalkan membaca doa berikut: (doa yang Nabi SAW ajar kepada Hasan & Husin untuk berlindung dari gangguan iblis & syaitan)
Moga kita sentiasa dilindungiNya...

"Perkongsian Alfadhilah @[100003336778410:2048:Ustazah Nor Hafizah Musa]..Kelas Pengajian Fiqh Wanita Siri 3/2013 08 Mac 2013..12pm-1.30pm"
"Antara faktor keluarnya darah istihadhah & keguguran..adalah kerana masuk ke bilik air ketika azan berkumandang!!!..
Ketika syaitan & tenteranya berlari2 ke dalam tandas..ketika itulah juga kita menyertai mereka..masuklah ke dalam tandas sebelum atau selepas azan..

"Mengapa, ketika berwudhuk...mula solat..mula baca AlQuran..ketika itulah, anak-anak kecil kita mula bergaduh..menangis..mahu itu & ini"
Di situlah syaitan memainkan peranannya mengganggu melalui bisikan..'Mak tak dapat kacau..dapat anak pun jadilah..' Lalu para ibu sering jadikan anak sebagai alasan untuk tidak dapat beribadah dengan khusyu'...

Maka amalkan membaca doa berikut: (doa yang Nabi SAW ajar kepada Hasan & Husin untuk berlindung dari gangguan iblis & syaitan)
Moga kita sentiasa dilindungiNya...

"Perkongsian Alfadhilah Ustazah Nor Hafizah Musa..Kelas Pengajian Fiqh Wanita Siri 3/2013 08 Mac 2013..12pm-1.30pm"