Anak-anakku

Loading...

Wednesday, June 19, 2013

Izz ......1 tahun 3 bulan


 Baby lasak genap 1 tahun 3 bulan tanggal 14 Jun 2013. Gigi nak masuk 5 batang...tengah rajin kemas rumah, memanjat sofa dan kutip sampah masuk mulut...Lari pun dah laju...dah boleh join rentas desa hu...hu....

  makcik dah kurus tinggal rangka sebab hero ni tido kul 2 am....kena pukul2 dulu kasi nangis baru tido...alahai....kemana tumpahnya kuah kalau bukan kat lantai kan....
 gigi kapak besar buat geegeet owang

ralit tengok citer Oggy

Juadah kampung yang sederhana

 Masak ni pun dah berkurun gak lamanya...orang kata kalau ngandung tu dah beranak laa.
Lauk biasa cara orang kampung makan...ada daging masak kurma, acar buah dan juga ikan gelama masin goreng. Sedap makan ngan nasi minyak ni....tapi makcik makan ngan nasik putih je.

Makan kari sampai pengsan...

 Dah korang jangan cakap apa2 nanti makcik sumbat mulut ngan stoking...nak buat camner dah selero ke situ. Skin Kaler ada laa sikit macam mamak, ok laa tu
ditemani oleh sambal kering bilis dan kentang

Nasi lemak pandan

 Nasi lemak pandan masak minggu sudah tapi saja je nak cuci mata. Bezanya nasi tu makcik kisar dengan daun pandan itu saja....
cuba jangan tak cuba....

Siakap masak lada hitam


 BAHAN-BAHAN :
1 ekor ikan siakap (sapu garam kunyit dan goreng)
1 labu bawang besar +6 ulas bawang putih (cincang)
1 labu bawang besar (hiris)
1 inci halia (cincang)
1 tbsp lada hitam (tumbuk @ gunakan sos lada hitam secukupnya)
3 tbsp sos tiram nona
sedikit air asam jawa
2 batang daun bawang + 1 tangkai cili merah (hiris)
garam dan gula jika perlu
sedikit air
minyak untuk menumis

CARA-CARA :

 cincang bahan 2 menggunakan chopper. Nak tumbuk pun boleh
 goreng ikan dengan minyak terendam sehingga garing. (Masukkan 1 asam keping dlm minyak panas supaya ikan tidak melekat pada kuali)
 Di dalam kuali yang lain tumis bahan yang telah dicincang sehingga garing dan naik bau
 masukkan sos tiram dan kacau rata
 tambahkan sedikit air dan air asam dan masak hingga kuah pekat
 Sesuaikan rasanya. Jika perlu masukkan garam dan juga gula
 tambahkan bahan hiris dan juga daun bawang. Kacau sebentar dan tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng.
 Nyum...nyummm sedap makan dengan nasi panas-panas.