Anak-anakku

Loading...

Sunday, May 18, 2014

Gerodok telur

Kuih ni kuih tradisional Kelantan. Macam serimuka jugak cuma bezanya serikaya kat atas tu banyak telur....lemak berkrim. Kalau serimuka letak jus pandan, gerodok pulak letak gula melaka. Resepi lebih kurang serimuka juga.

Bingka pandan berempah


BAHAN-BAHAN :
10 helai daun pandan 
2 1/4 mangkuk kecil santan (guna bowl ikea yg kaler2 tuu)
1 mangkuk kecil tepung gandum (guna mangkuk yang sama)
4 biji telur gred A
13 tbsp gula (nak kurang sikit pun boleh)
1/2 tsp garam
hujung sudu teh serbuk kayu manis (sikit jerr)
hujung sudu teh serbuk jintan manis
1 tsp minyak sapi
sedikit bijan untuk tabur
CARA :
Kisar daun pandan bersama sedikit santan hingga hancur. Tapis.
Satukan kesemua bahan ke dalam pengisar dan kisar hingga hancur.
Masukkan ke dalam periuk dan tenggekkan di atas dapur sekejap hingga naik wap.
Masukkan ke dalam loyang yang telah disapu minyak dan dialas foil.
Taburkan bijan dan bakar hingga masak.
Kalau suka garing boleh guna grill atas selama 10 minit.
Biarkan sejuk sebelum dipotong dan dihidangkan.

Tuesday, May 6, 2014

Kangkung goreng lada hitam

 BAHAN-BAHAN :
1 ikat kangkung
300 g daging batang pinang (hiris nipis)
1 tangkai cili merah (hiris)
4 ulas bawang putih (ketuk)
2 tbsp sos tiram Nona
1 tsp @ lebih lada hitam (tumbuk pecah-pecah)
sedikit minyak untuk menumis
garam jika perlu
CARA :
Panaskan sedikit minyak di dalam kuali.
Tumis bawang putih hingga wangi.
Masukkan daging, lada hitam dan juga sos tiram. 
Masak hingga daging empuk.
Tambahkan kangkung dan cili.
Kacau rata dan sedia dihidangkan bersama nasi panas @ dimakan begitu saja.

Lepat ohh lepat.....

 Lepat pisang.....kuih kegemaran orang2 Melayu. Senang sangat nak buat ni. Makcik takde sukatan pun main agak-agak aje. Apapun adunannya lebih kurang cokodok gitu tapi pekat sikit kot. Ahhh camner nak xplain ye. Tengah tu isi ngan kelapa parut muda gaul garam .
Delicioso.....

Thursday, May 1, 2014

Biasa aje....

 Kekadang jemu makan nasik je kan...apakata makan mi pulak. Senangkan....xyah masak lauk dah.

Seperiuk untuk makan 5 beranak.