Anak-anakku

Loading...

Monday, October 22, 2012

Banana Bread


BAHAN-BAHAN :
  • 1 cawan lemak sayuran (shortening)
  • 2 cawan gula halus
  • 2 biji telur
  • 2 tbsp mayonis
  • 6 biji pisang masak + sedikit kurma (dikisar)
  • 3 cawan tepung serbaguna (diayak)
  • 1/2 tsp garam (ayak)
  • 1 tsp baking powder (ayak)
  • 2 tsp baking soda (ayak)
CARA-CARA :
 Di dalam mixer, krimkan shortening dan gula


sehingga putih dan

gebu

masukkan telur

sebiji demi sebiji

dan putar hingga ringan

tambahkan mayonis dan juga

pisang

masukkan tepung bersama bahan ayak

sedikit demi sedikit

kacau rata

masukkan adunan ke dalam loyang yang telah dilengser mentega dan dialas kertas minyak

masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 10 minit.

bakar lagi

dan lagi

test kek dgn mencucuk dengan lidi di bahagian tengah. Jika belum masak, bolehlah letakkan aluminium foil di atas kek untuk mengelakkan bahagian atas hangus

kek yang baru keluar dari oven

panas-panas lagi dah potong..tak tahan makcik nengoknye


biasa2 je...

 sekali sekala layan nasik ngan kari ayam ok gak..

biasa-biasa je...

masak dah lama tapi xdan nak pos, resepi menyusul...walaupun mudah gilerr makcik nak letak gakk

Musim demam

Hero-hero kat rumah ni bergilir2 demam sejak 2 minggu sudah...iskh apa laa nak jadi, nasib baik heroin sihat cuma sakit tangan je....dapat pakej pulak tuu
yang abangnya pulak, bangun tidur pipi ngan muka bengkak merah menyala. Alahan ubat agaknya....tu merah sikit2 je...
makcik fenin2 lalat laa sekarang nie sbb xcukup tido...nasib baik anak 3 je, kalau anak 10 mcm mak bapak kita dulu2 camno agaknya ye..