Anak-anakku

Loading...

Saturday, July 16, 2011

Asam pedas tenggiri gaya NaSya

BAHAN-BAHAN :

  • 5 ketul ikan tenggiri
  • segenggam cili kering (direbus dan kisar)
  • segenggam bawang merah + 4 ulas bawang putih + 1 inci halia + 1 inci kunyit + 1 cm belacan (dikisar)
  • segenggam asam jawa (diramas bersama air, perahan pertama sahaja)
  • air secukupnya untuk kuah
  • 1/2 sdb stok ikan bilis
  • sedikit garam dan serbuk perasa
  • 1 sdk lada hitam (tumbuk) jika suka
  • segenggam daun kesum
  • 4 helai daun limau purut
  • 6 biji tomato ceri (belah 2)
  • bendi dan terung secukupnya
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak. Masukkan air asam dan juga air secukupnya. Biar mendidih.
  • Masukkan bahan perasa, lada hitam dan juga ikan. Tambahkan sayur-sayuran, daun kesum, daun limau dan juga tomato. Masak lagi hingga ikan empuk dan kuah sebati.
  • Bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi panas, ulam-ulaman, sambal belacan dan juga ikan masin.
  • Selamat mencuba. 

Bihun sup

BAHAN-BAHAN :

  • 1/2 paket bihun (dicelur)
  • 1/2 kg ayam (potong kecil)
  • 300 gm daging yang telah direbus & dihiris nipis
  • air rebusan daging secukupnya
  • 1 bungkus sup bunjut mak siti
  • sedikit kulit kayu manis, cengkih, bunga lawang
  • 6 ulas bawang merah, 6 ulas bawang putih, 4 inci halia (dimayang)
  • 1/2 sdb @ lebih lada hitam (ditumbuk)
  • garam dan serbuk stok ayam secukupnya
  • 2 ketul tauhu (digoreng)
  • lobak asin secukupnya (potong kecil)
  • daun sup, cili merah dan daun bawang (dihiris)
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak, tumis bahan yang dimayang dan juga rempah tumis hingga garing. Masukkan ayam dan masak hingga daging ayam kecut. Tambahkan stok dan sup bunjut serta daging, renihkan di atas api sederhana.
  • Setelah mendidih masukkan lada hitam, garam dan juga serbuk pati ayam.
  • Bolehlah dihidangkan bersama bahan sampingan dan juga sambal kicap.

Mi hailam simple

BAHAN-BAHAN :

  • 1 biji bawang besar (sederhana) + 4 ulas bawang putih + sedikit halia (dikisar)
  • 1 sdb cili kisar
  • 1 mangkuk daging yang telah direbus
  • 1 mangkuk isi ayam yang dipotong kecil
  •  sedikit udang & sotong
  • daun kobis cina secukupnya (potong kecil)
  • 6 biji tomato ceri (belah 2)
  • cili sos, sos tomato, sos tiram dan kicap manis secukupnya
  • garam & serbuk lada putih secukupnya
  • sedikit tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)
  • air rebusan daging
  • minyak untuk menumis
  • 1/2 kg mi kuning (dibasuh dan dicelur)
  • sedikit daun sup, daun bawang dan hirisan limau nipis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan cili hingga wangi dan garing. Masukkan ayam, sotong, udang dan daging. Masak hingga ayam kecut.
  • Tambahkan sos-sos, air rebusan dan juga kobis. Kacau rata dan biarkan mendidih. Setelah itu, bolehlah masukkan garam, lada putih dan juga bancuhan tepung jagung. Jika suka boleh pecahkan telur di dalam kuah tetapi jangan dikacau supaya telur tidak hancur. Sebelum diangkat masukkan tomato yang telah dibelah dua. Sedia dihidangkan. 

Luahan Hatiku




Assalamualaikum. Pekabor? benda nie sebenarnyer dah lama jadik tapi sajer laa nak citer kan sebab rasa xpuas ati ni xilang-ilang lagi. Masih bersarang......
Kalau tuan puan selalu beli beger ikan, kalau bole sebelum kasi anak-anak makan tu check la dulu..bukan pa takut tocokik tulang haa...kesian Nabil...masa tu dah nak telan...nasib baik sempat luah balik. Kalu x tatau la pa jadik. Masuk spital la agaknyer...bukan tulang kecik tau..besor cam tulang ikan talapia pun ade. Dah buat repot kat pengguna tapi xde pa ponn...
Itu la saja nak citer. SEKIAN MAKASIH.