Loading...

Saturday, August 24, 2013

Sticky chicken cikgu Ani

Mintak izin ya cikguani saya tepek pulak kat sini. Tq.

**MAKCIK XLETAK MINYAK NGAN LADA HITAM, XPERAP PUN**


STICKY CHICKEN WINGS
Bahan-bahannya:
13 ketul kepak ayam 
4 sudu makan kicap pekat manis
2 sudu makan sos tiram
1 sudu kecil maggi seasoning 
1 sudu makan sos ikan
2 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
6 sudu makan madu
1 sudu kecil serbuk lada hitam
garam
1 cawan air

Bahan tumbuk lumat:
2 inci halia
6 ulas bawang putih
  

Cara-caranya:
  1. Campurkan semua bahan kecuali ayam dan air ke dalam mangkuk. Kacau rata.
  2. Masukkan ke dalam besen berisi ayam. Gaul rata dan perapkan selama 30 minit. (Selalu yang saya buat ialah saya perapkan ayam dulu kemudian saya masak nasi dan lauk-lauk lain. Selesai semua proses memasak, baru saya masakkan ayam ini).
  3. Panaskan sedikit minyak ke dalam non-stick pan.
  4. Masukkan ayam yang sudah diperap tadi dan secawan air. Masak sehingga kuahnya pekat dan melekit. Bila kuahnya sudah pekat, ayam hendaklah dikacau selalu supaya sosnya tidak hangit.
  5. Masak sehingga kuahnya melekat pada ayam dan seakan-akan dibakar. 
  6. Tutup api dan hidangkan ayam. Buang minyak lebihan minyak.








Daging rendang merah

 BAHAN-BAHAN :
400 g daging
1 kotak santan kara + sedikit air
1 asam keping
1 tbsp kerisek
2 helai daun limau purut
garam dan gula secukup rasa
DIKISAR :
1/2 labu bawang besar
1 hiris nipis lengkuas
1 inci halia
3 batang serai
10 tangkai cili kering yang direbus


CARA :
 Masukkan semua bahan ke dalam kuali kecuali kerisek dan daun limau purut
 Rendangkan sambil dikacau selalu
 masukkan kerisek 
 masak lagi hingga pekat. Tambahkan daun limau purut dan juga bahan perasa secukupnya
 Setelah terbit minyak sedia
diangkat dan dihidangkan.

Daging goreng manis berempah

 BAHAN-BAHAN :
900 g daging (hiris nipis)
2 biji kentang (potong kecil)
1 tbsp serbuk kari daging
1 c kicap manis cap kipas udang
3 tbsp air asam jawa pekat
garam dan gula secukup rasa
sedikit air
air secukupnya untuk merebus daging
sedikit minyak untuk menumis
2 tangkai cili merah + 1 labu bawang holland (hiris)
DIKISAR :
2 labu bawang holland
3 ulas bawang putih
1 inci halia
20 tangkai cili api

CARA :
 Di dalam periuk, rebus daging sehingga empuk
 setelah daging agak kering tambahkan kentang dan masak hingga kering airnya
 tambahkan minyak secukupnya
 masukkan bahan kisar dan juga
 serbuk kari
 gaul rata. Masukkan sedikit air jika mahu basah-basah
 tambahkan air asam jawa dan 
juga kicap manis. Masak hingga sedikit pekat. Tambahkan garam dan gula secukup rasa dan masukkan bahan hiris. Enak di makan bersama nasi minyak @ketupat

Friday, August 23, 2013

I pray for Syria


Our children are getting massacred and gassed off this planet every second in Syria, and no one cares. The Assad regime is committing genocide and trying to wipe Ahlul Sunnah of this Earth, and all we do is argue about politics. Our mothers are crying day and night for their dead children, our orphans are crying day and night for their parents, and some people claim that "they deserve it". Our families are getting fatwas from scholars to eat cats out of starvation, and we throw away so much food. Our Mosques are getting bombed and destroyed by the Assad regime, and somehow Muslims still support him. 

Let it be known that the end is near, and we will all be judged by our Lord one day. The pictures are in front of you. The videos are in front of you. There are millions of people from Syria crying to world for help, and I'm one of them. You know this is the truth so stop denying it. Open your heart up. Please, not for our sake, but for your own. Because one day, you will be judged.
____________________

الى كل من يندد ويشجب ويصرح ويثير الضوضاء في الخارج

أخفضو أصواتكم ,, فأطفالنا مازلو نيام

#مجزرة_أطفال_الكيماوي

Our children are getting massacred and gassed off this planet every second in Syria, and no one cares. The Assad regime is committing genocide and trying to wipe Ahlul Sunnah of this Earth, and all we do is argue about politics. Our mothers are crying day and night for their dead children, our orphans are crying day and night for their parents, and some people claim that "they deserve it". Our families are getting fatwas from scholars to eat cats out of starvation, and we throw away so much food. Our Mosques are getting bombed and destroyed by the Assad regime, and somehow Muslims still support him.

Let it be known that the end is near, and we will all be judged by our Lord one day. The pictures are in front of you. The videos are in front of you. There are millions of people from Syria crying to world for help, and I'm one of them. You know this is the truth so stop denying it. Open your heart up. Please, not for our sake, but for your own. Because one day, you will be judged.
____________________

الى كل من يندد ويشجب ويصرح ويثير الضوضاء في الخارج

أخفضو أصواتكم ,, فأطفالنا مازلو نيام

#مجزرة_أطفال_الكيماوي

Kekejaman Basyar Al-Assad

Kezaliman apakah ini ??

حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ


Anak-anak tidak berdosa....apa perasaan anda????

Tips rawatan selsema bagi bayi dan kanak-kanak

[Tips rawatan demam selsema bagi bayi & kanak2 dengan bahan semulajadi]

Campurkan hirisan lemon, bawang putih & minyak zaitun komersial (mengandungi Vit A, C, E). Ramas campuran hingga mengeluarkan bau yg segar. Gunakan minyak ini untuk mengurut bahagian tapak kaki, belakang badan atau bahagian lain tubuh anak2. Ia bagi merawat/mengurangkan demam selsema yg sgt mudah menjangkiti kita terutama bayi dan kanak2. Usaha ini bolehlah dilakukan di samping memberi ubat-ubatan yg bersesuaian apabila anak2 dijangkiti demam selsema. 

Boleh SHARE yer..

Dapatkan suplemen tambahan di sini (ibu hamil, ibu menyusu, set berpantang, set kanak-kanak dll), tentunya semulajadi dan tanpa kesan sampingan>> NH Vita Plus

Thursday, August 22, 2013

Megi goreng udang....sedapnye...

 Dapat makan megi jarang-jarang syokkan.......makcik suka sangat kalau dapat letak tomato hijau tu lebih-lebih....kasi ada rasa rangup dan masam-masam sikit...Jemput makan ya semua...

Siakap goreng pedas

 Siakap goreng pedas yang semua orang tahu buat....saja je nak memeriahkan suasana. Boleh giteww....

Ayam masak tomato

 BAHAN-BAHAN :
1/2 kg ayam (potong kecil, digaram kunyit dan goreng 1/2 masak)
secukupnya daun sup dan daun bawang
sos tomato dan sos cili secukup rasa
sedikit air
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis
DIKISAR :
1 biji tomato
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
 2 batang serai
sedikit cili kisar


CARA-CARA :

Panasakan sedikit minyak di dalam kuali.
Tumis bahan kisar hingga wangi dan terbit minyak.
Masukkan sos cili, sos tomato, garam dan juga gula.
Tambahkan sedikit air jika mahu berkuah.
Kemudian masukkan ayam  dan gaul rata dan masak lagi beberapa ketika sehingga kuah sedikit pekat.
Rasa garam gulanya dan tabur daun sup dan daun bawang sebelum dihidangkan.

Laksa pendek goreng lagi

 Seperti biasa.....laksa pendek goreng lagi tapi kali ni goreng ngan cendawan telinga. Resepi sama gak, semua orang pun tau buat hu...hu...

Sunday, August 18, 2013

Mi goreng putih cara Kak Nah

 BAHAN-BAHAN :
1 paket mi kuning (basuh dan toskan)
1 mangkuk kecil isi ayam
2 pokok sawi putih
2 biji tomato hijau (hiris nipis)
1 tangkai cili merah (hiris nipis)
sedikit cili kisar, sos tomato, sos tiram
garam dan sedikit gula
minyak untuk menumis
limau kasturi untuk perah
DITUMBUK :
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit udang kering
 CARA :
Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan cili kisar hingga garing.
Masukkan isi ayam dan masak hingga kecut.
Tambahkan sawi, mi, sos-sos dan juga garam serta gula.
Gaul rata dan masak hingga mi lembut.
Jangan lupa untuk memasukkan tomato.
Sedia dihidangkan panas-panas.
Mi ni sesuai untuk kanak-kanak sebab xpedas dan sedikit manis.
Ermmm yummmy....

Bunga kucai goreng belacan

 BAHAN-BAHAN :
8 ekor sotong sederhana (dibersihkan, buang tulang tengah dan dakwat)
1 ikat bunga kucai (potong panjang)
7 batang buncis (hiris serong)
1 tbsp sos tiram nona
garam jika perlu
 minyak untuk menumis
DITUMBUK :
2 tangkai cili merah
sebesar ibu jari belacan
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
CARA :
Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk hingga garing dan wangi.
Masukkan sotong dan masak hingga kering airnya.
Tambahkan sayur dan sos tiram.
Sebatikan rasanya dan sedia dihidangkan bersama nasi panas dan ikan kembung goreng.

Bihun sup bebola daging dan udang

 BAHAN-BAHAN :
1/2 bungkus bihun (direbus lembut dan toskan)
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum cengkih
5 ulas bawang putih (tumbuk)
1/2 biji bawang holland (tumbuk)
1 tsp lada hitam (tumbuk)
1 tbsp pati ayam
15 biji bebola daging
20 ekor udang kertas
1 paket sawi
1 tbsp kicap cair
1 tbsp sos ikan
1 tbsp kicap manis kipas udang
garam secukup rasa
3 gelas besar air @ secukupnya
minyak untuk menumis
daun sup, daun bawang dan daun ketumbar

CARA :
 Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan juga rempah tumis hingga garing dan naik bau
 masukkan bebola daging dan juga batang sawi. Gaul rata.
 Tambahkan air dan biar mendidih
 masukkan pula udang juga bahan perasa
 akhir sekali tambahkan daun sawi dan masak hingga sayur layu. Tambah apa yang kurang
 sedia dihidangkan bersama cili potong......jangan lupa perah limau slurppppp

Phat phet ooh phat phet

 Korang nak resepi phat phet....
korang cari le kat bahagian lauk ayam tu, makcik ada letak situ...