Anak-anakku

Loading...

Thursday, February 7, 2013

Biasa-biasa je....

Arghhh malasnya menaip hu..hu....mi hailam ni masak dah lama tapi simpan dulu buat pekasam. Nanti kalau dah rajin2 mcik update laa sebab ada tutorial. Cer teka yg ada cili jeruk ni sape punye? yang ni cik abe nye...
 yang ni lak Nabil punya........nnnn
yang banyak cabai melaka nie makcik yang punyer...yahoo yabba dabba doo..sedap bila dah perah limau kasturi especially dari pokok yang tanam sendiri..nanti laa ye resepinya, mcik dilanda kemalasan melampau..

Biasa-biasa je....

 Ni menu minggu lepas, masak biasa2 je. Ada asam rebus ikan kembung ngan keladi (keladi ni yang kita tanam sendiri tau...sedap), ada hati lembu goreng ngan kacang panjang dan juga ayam goreng berempah...budu pun ada juge...wajib ada tuu hu..hu...
Resepinya nanti dulu laa ye...malam ni perut panasss...lemak tengah terbakar sebab pakai Felinna...nak jengah dapur kengkawan sat, babai...

Apam gula hangus

 Dah banyak kali dah kita mengapam guna resepi Hazz ni tapi macam biasa.. bawak tupperware amik kat umah K Ros. Oleh kerana makcik malas nak menaip..mintak izin menepek ye Kros n Hazz...lap uolls mmuahh....



Bahan-bahan
  • 2 biji telur
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan air (kak rose buh 3/4 cup jer)
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 2 sudu besar marjerin
  • 2 sudu susu pekat
  • 1 sudu teh soda bikarbonat.
  • 1 1/2 cawan tepung gandum.


Cara-cara 
  1. Gula dihanguskan kemudian dicampurkan dengan air.kemudian sejukkan
  2. Didalam blender masukkan telur,susu,minyak dan marjerin kisarkan anggaran 3 minit
  3. Masukkan gula yang telah disejukkan tadi bersama-sama soda bikarbonat dan dikisarkan lagi.
  4. Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar lagi sehingga sebati.
  5. Kukus adunan tadi di dalam loyang yang telah disapu dengan minyak masak selama 45 minit. (kak rose kukualam 15mts sbb guna acuan kecik2)
  6. Boleh juga menggunakan acuan mangkuk plastik.
  7. Sekiranya adunan nampak cair bolehlah ditambah sedikit tepung agar apam tadi tidak mendap dan basah dibahagian bawahnya.

******kita lebihkan gula lagi 1/2 cawan, biasa laa anak branak semut hu..hu...*******