Anak-anakku

Loading...

Sunday, February 10, 2013

Biasa-biasa je.....

 Rempah beriani hampeh, apa ke namanye lupa dah..tapi xde rasa langsung ! rugi beras basmati mcik seb baik ada kurma kering tuu sebagai pelakon pembantu..kalau x memang  xlaku. Dalam xlaku pun habih gak sebab xbaik membazirkann...kann....

Biasa-biasa je.....

 Menu biasa lagi, tiada yang luarbiasa.....ada nasi goreng telur, roti bom segera dan nugget lagi. Mcik suka ngan roti bom tuu, beli kat Mydin..lembut n gebu je..cicah ngan susu.
Mcik sekali telan 2 bijik, yelah roti tu kecik hu..hu...hu...

Biasa-biasa je....

Bekfes minggu lepas, bihun goreng gaya makcik kantin dan nugget Ramly...nyumm..nyumm...

nanti datang angin taufan rajin tu kita tepek la resepinya ye..sekarang ni tengah lemau pasal perut kenyang..

Biasa-biasa je....

 Ni laa salah satu menu kegemaran yang xdapat dipisahkan dengan diriku yang  ehem-ehem nie.....macam mat gian ngan ganja laa perumpamaannya. (Serius tahap gaban nie) itu yang makin lama makin nyanyuk hu..hu..hu...apa-apa pun akan ku cuba lupa-lupakan sedikit demi sedikit tabiat yang buruk ini...
xdapat makan megi bole menggeletor kepala lutut woooo....

Mi hailam

BAHAN-BAHAN :

  • 1 paket mi kuning (basuh dan celur sekejap)
  • 1/2 tbsp bawang putih kisar
  • 1 tbsp halia kisar
  • 4 helai daun kobis + 1 karot saiz kecil + 2 kelopak bunga kobis (hiris seperti di atas)
  • 1 biji tomato hijau (potong  baji)
  • 1 mangkuk kecil isi ayam (dadu)
  • 1/2 paket sosej (potong bulat)
  • 1 senduk sos tiram
  • 1 tbsp kicap pekat
  • 1 tbsp pati ayam
  •  serbuk lada sulah secukup rasa
  •  2 tbsp sos cili kimball
  • 4 tbsp penuh tepung jagung (jadikan pes)
  • 1 biji telur (pukul sedikit)
  • kicap cair secukup rasa
  • garam secukupnya dan sedikit gula
  • 5 cawan air
  • daun sup dan daun bawang dan juga limau kasturi untuk perah
  • minyak untuk menumis
CARA :


Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan halia hingga garing
masukkan isi ayam dan masak hingga ayam kecut
tambahkan sosej
dan juga air, masak lagi
hingga mendidih
tuangkan sos-sos dan juga pati ayam
masukkan sayur-sayuran
gaul rata. Tambahkan pes tepung jagung.
Rasa garam dan gulanya. Kemudian siramkan telur yang telah dipukul tadi ke dalam kuah.

Kacau rata dan masukkan tomato.
Sedia disiram ke atas mi yang telah dicelur....hidangkan bersama cili potong untuk rasa yang lebih pedasssss