Anak-anakku

Loading...

Friday, September 30, 2011

Aiii laksa lagi...

Mmmmmm hujan2 nie apa yang sedap..kalu tanya Nasya ..mesti la hirup sesuatu yang berkuah dan panas2...mcm mee celup ke..bihun sup ke....
Kat umah nie kejap2 makan laksa..kejap2 laksa...abih tu nak wat camner dah itu yang peberet orang utara..kita masak je la kan. Jangan marah saja nak kongsi gambau kat sini.
Kami kat umah nie suka makan laksa ni ngan pucuk janggus dan putat. Mmg ada tanam pun....tapi lupa nak boh dlm pinggan..lapau sesangat. Jangan lupa letak otak udang noooo..

Bila tekak meragam....



Bila tekak meragam...payah betul nak cari makanan yang sesuai selera. Makanya...ini ajelah yang dapat memberi kepuasan walaupun simple...sambal sardin ni sebelum diangkat Nasya taruk cili api yang dipotong besar2 dulu..bukan apa saja je nak kunyah biar rangup sikit.
kat umah Nasya ni sentiasa ada stok ikan pekasam. Sebut je ikan apa..lampam..puyu..keli..eeeeii ngalahkan pekan rabu la pulak. Nasya ni tiap kali balik Kedah memang suka sangat shopping ikan pekasam..bukan apa..kat sini payah nak jumpa. Ikan ni sedap kalau kita goreng garing2, pastu goreng sekali ciliapi ngan bawang..jangan lupa perah limau..wow..mabelless.
Ni lak petai jeruk yang mak kasi masa balik Kb hari tu..sedap buat kunyah2..masam2 sikit. Tapi lepas tu jangan lupa cuci jamban ya..

Bening bayam

BAHAN BAHAN :
  • 1 ikat bayam
  • air secukupnya
  • sedikit serbuk pati ikan bilis
  • garam secukup rasa
  • DITUMBUK :
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 sdk lada hitam
CARA-CARA :
  • Panaskan air dan bahan tumbuk hingga mendidih. Masukkan bayam dan bahan perasa, renihkan seketika. Sedia dihidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan juga budu...enak banget..

Dendeng balado

BAHAN-BAHAN :
  • 500 gm daging (direbus, potong nipis dan diketuk kemudian diperap bersama bahan perap kemudian digoreng)
  • 3 biji kentang (potong nipis dan digoreng)
  • BAHAN PERAP DAGING :
  • sedikit kunyit hidup
  • garam
  • sedikit halia
  • 1 sdk ketumbar
  • BAHAN TUMBUK :
  • 1 ulas bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • segenggam cili api merah
  • 4 biji cili merah
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
  • jus dari 1 biji limau kasturi
CARA-CARA :
  • Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan tumbuk hingga garing dan wangi. Masukkan bahan perasa secukupnya. Setelah itu, gaulkan daging dan kentang yang telah digoreng bersama bahan tumbuk sehingga rata. Rasa garam dan gulanya. Jika suka bolehlah masukkan sedikit sos tiram sebagai penyedap rasa. Sebelum diangkat perahkan jus limau kasturi secukupnya.
  • Sedia dihidangkan bersama nasi panas.