Anak-anakku

Loading...

Monday, September 29, 2014

Mi goreng basah

Mi goreng basah...selalu sangat masak mi ni. Nanti korang cek la ye resepinya..makcik nak kongsi gambar je ni.

Kek cawan oren

 kek ni dah lama buat sebenarnya....sampai dah lupa letak kat mana resepinya. Kek ni sedap makan panas-panas sebab tak gebu sangat. Tapi bagi makcik sedap laa..nanti kalau dah jumpa resepi makcik update ye.

Kangkung asam rebus ikan kembung

BAHAN-BAHAN :
1 ikat kangkung
2 ekor ikan kembung
3 gelas air
beberapa keping asam keping (ikut citarasa)
garam secukup rasa
DIKISAR :
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering rebus
sedikit belacan

CARA-CARA :
Masukkan air, asam keping dan bahan kisar di dalam periuk.
Renihkan sehingga mendidih.
Kemudian masukkan ikan kembung dan kangkung. 
Masak hingga mendidih sekali lagi.
Sedia dihidangkan.

Biasa-biasa je.......

 Besok korang nak masak apa?....masak la yang simple2...menu kampung lagi makan bertambah-tambah. Ni antara contohnya, ada asam rebus kembung bersama kangkung, ikan kembung dan terubuk masin goreng, drummet ayam berempah (ala yang dlm paket tu) dan ulam-ulaman dan sambal belacan. 

Biasa-biasa je......

 Makanan biasa untuk orang biasa...ikan kembung goreng berempah @lada hitam, ikan goreng dan sup pak choy (tapi ngaper ye udang lagi banyak dari pak choy hu..hu...hu...)

Tumis sotong dan kobis

 Resepi biasa aje...bukan istimewa pun. Tapi alang2 nak letak gambar kita bagi la rencah2 sikit ye. Korang agak2 la ye. 
Macam biasa juga...bawang putih, bawang merah, halia (tumis)
sotong, kobis bunga, kobis...letak sos tiram, serbuk lada sulah, air sekadarnya. dah siap.  Mudahkan memasak anak-anak darling.....