Anak-anakku

Loading...

Thursday, June 30, 2011

PERKARA YANG DIBENCI DAN DISUKAI IBLIS

Dikisahkan dari Wahab bin Munabbih bahawa berkata ia : "ALLAH s.w.t. telah menyuruh iblis berjumpa dengan Rasulullah s.a.w. dan menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh Rasulullah s.a.w.. Kemudian iblis pun menyamar sebagai orang tua yang kelihatan cantik dan kemas bertemu dengan Rasulullah s.a.w.
     Apabila iblis berdiri depan Rasulullah s.a.w. maka baginda pun bertanya :"Siapakah kamu?."
Lalu iblis laknat berkata :"Aku adalah iblis yang dilaknat oleh ALLAH."
     Berkata Rasulullah s.a.w.:"Kenapa kamu datang kemari."
     Berkata iblis laknat :"Aku kemari adalah atas perintah ALLAH s.w.t. untuk menjawab segala pertanyaan kamu."
     Rasulullah s.a.w. mulakan pertanyaan :"Wahai iblis katakan kepadaku berapa banyakkah musuhmu dari umatku?" Berkata iblis laknat :"Musuhku yang terdiri dari umatmu itu ada 15 antaranya :

  1. Engkau sendiri adalah musuhku.
  2. Imam pemimpin yang adil.
  3. Orang kaya yang merendahkan diri kepada ALLAH s.w.t.
  4. Peniaga yang jujur.
  5. Orang alim yang khusyuk dalam mengerjakan sembahyang.
  6. Orang mukmin yang sentiasa memberi nasihat (ahli nasihat).
  7. Orang mukmin yang sentiasa berkasih sayang antara satu dengan lain.
  8. Orang yang sentiasa bertaubat.
  9. Orang yang sentiasa menjauhkan diri dari segala yang haram.
  10. Orang mukmin yang sentiasa bersuci.
  11. Orang mukmin yang sentiasa menyedekahkan hartanya kerana ALLAH (dermawan).
  12. Orang mukmin yang bagus akhlaknya.
  13. Orang mukmin yang bermanfaat kepada orang.
  14. Orang yang menghafal Al-Quran dan sentiasa membacanya.
  15. Orang yang bangun malam mengerjakan sembahyang ketika orang lain sedang nyenyak tidur.
Rasulullah s.a.w. bertanya kepada iblis laknat lagi :
"Wahai iblis laknat, katakan kepadaku berapa banyakkah rakan-rakanmu dari umatku?" Berkata iblis laknat :"Rakan-rakanku yang terdiri dari umatmu ialah 10 antaranya :

  1. Hakim yang menganiaya, iaitu tidak jujur dan tidak berlaku adil.
  2. Orang kaya yang sombong dan bongkak.
  3. Peniaga yang khianat, suka menipu dalam urusan jual beli.
  4. Peminum arak.
  5. Orang yang suka memutuskan tali persaudaraan.
  6. Orang yang mengumpul harta dari jalan riba.
  7. Orang yang berlaku khianat memakan harta anak yatim.
  8. Orang yang memandang ringan dalam hal mendirikan solat (suka melambat-lambatkan solat).
  9. Orang yang enggan mengeluarkan zakat.
  10. Orang yang sangat suka berkhayal.
Kesemua mereka ini adalah sahabat-sahabatku."

SEPULUH JENIS ORANG ISLAM YANG KEJAM

Sufyan Athsauri berkata :
Sepuluh macam daripada kekejaman ialah :

  1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri dan tidak mendoakan anak-anaknya dan kaum mukmin.
  2. Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.
  3. Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat. (Sunat Tahyatul-Masjid)
  4. Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.
  5. Seseorang yang sampai di sebuah kota pada hari Jumaat kemudian tidak sembahyang jemaah.
  6. Seseorang yang di daerahnya di datangi oleh seorang alim, tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.
  7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.
  8. Seorang diundang pada jamuan tiba-tiba tidak datang.
  9. Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.
  10. Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi dari makannya itu.

Wednesday, June 29, 2011

Roti telur

BAHAN-BAHAN :

  • 5 biji telur
  • sedikit kucai, garam dan lada sulah
  • mentega secukupnya
  • roti sandwich secukupnya (potong serong)
****semua bahan dipukul rata kecuali roti, kemudian celup roti dalam adunan telur dan goreng di atas api perlahan**** 


SOSEJ  SIRA :

  • Sebungkus sosej (dipotong kecil) kemudian di goreng bersama sos cili.

  

Tuesday, June 28, 2011

PEGANGLAH API BILA TERINGATKAN ZINA

     Ada seorang soleh yang sangat patuh kepada perintah agamanya, dan sentiasa menjaga diri daripada segala rupa maksiat dan keburukan, sehingga pada satu malam terlintas di dalam hatinya hendak berzina dengan seorang wanita jelita kerana terpesona dengan kejelitaannya.
     Kebetulan pada ketika itu, disampingnya ada sebuah pelita yang baru saja dinyalakan untuk menerangi rumah orang soleh itu. Maka dia pun terus menajamkan pandangannya kepada api yang sedang bernyala-nyala pada sumbu pelita itu.
Kemudian dia berbisik pada dirinya sendiri :"Engkau mengajak aku melakukan perbuatan terkutuk dengan wanita itu? Baiklah ! Aku akan letakkan jariku ini di atas sumbu pelita yang menyala itu, kiranya ia tahan panasnya, nescaya aku akan turutkan kemahuanmu itu."
     Maka orang soleh itu pun meletakkan jarinyadi atas sumbu tadi. Dan dia cuba menahan diri daripada kepanasannya, sehingga hampir-hampir nyawanya akan tercabut kerana tidak tahan panas yang  dideritanya itu. Lalu segeralah dia berteriak :"Wahai jiwa, tahniahlah engkau ! Rupanya engkau tidak tahan. Ini baru saja kepanasan api dunia, engkau sudah tidak tahan, padahal api dunia itu telah disejukkan oleh ALLAH s.w.t. dengan air sebanyak 70 kali ganda agar manusia boleh bertentangan dengannya.
     Kalau hanya menghadapi api dunia, engkau sudah tidak tahan, apatah lagi untuk menghadapi api neraka, yang panasnya 70 kali ganda lebih dahsyat daripada api dunia ini." Lalu orang soleh itu pun berpaling daripada niatnya yang mula-mula tadi. Sejak hari itu hatinya tidak pernah diganggu lagi oleh lintasan buruk seperti itu.

CUBALAH BERSIKAP SABAR DENGAN PERANGAI ISTERI

      Diceritakan, bahawa ada seorang datang ke rumah Khalifah Umar Ibnul- Khattab untuk mengadukan perangai buruk isterinya. Apabila orang tu tiba di pintu rumah Khalifah, tiba-tiba dia terdengar isteri Khalifah sedang mengangkat suara mengata nista Khalifah sedangkan Khalifah hanya berdiam diri saja, tidak menjawab sepatah pun.
     Maka orang itu pun tidak jadi hendak mengadu, malah tergesa-gesa hendak kembali meninggalkan rumah Khalifah, maka dengan tidak semena-mena dia dipanggil oleh Khalifah seraya bertanya kepadanya :"Apa hajatmu datang ke mari?"
Jawabnya :"Tidak ada apa-apa wahai Amirul Mukminin!"
Tanya Khalifah :"Mengapa datang kalau tidak ada apa-apa?"
Kata orang itu lagi :"Sebenarnya saya datang ini untuk mengadukan kelakuan buruk isteri saya, Wahai Amirul Mukminin. Tetapi tiba-tiba saya mendapati tuan hamba juga mengalami nasib yang sama seperti saya."
     Berkata Khalifah Umar :
"Wahai saudara ku! Aku terpaksa menanggung semua itu kerana aku terhutang budi kepadanya. Dia telah memasak makananku, membuat roti untukku, membasuh pakaianku dan menyusukan anakku, padahal semua itu tidak wajib atasnya. Dan dia juga menjadi tempat kemesraanku, di mana hatiku berasa tenang dan kerana itu juga aku terlindung daripada melakukan yang haram. Bagaimana dapat aku menentangnya, jadi aku hanya bersabar dan memekakkan telinga saja."
Kata orang itu pula :"Saya juga menanggung nasib yang sama seperti tuan hamba juga, wahai Amirul Mukminin!"
     Maka berkata Amirul Mukminin lagi :
"Wahai saudaraku ! Bersabarlah atas kelakuan isterimu itu.

AKAL ALAT DAN PEMIMPIN ORANG MUKMIN

Diriwayatkan oleh Ka'ab dan Abu Hurairah bahawa mereka datang dan bertanya kepada Rasulullah s.a.w.
"Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling pintar?"
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Orang yang berakal."
Mereka bertanya lagi:"Siapakah orang yang paling berbakti?"
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Orang yang berakal."
Mereka bertanya lagi: "Siapakah orang yang paling utama?"
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Orang yang berakal kerana setiap sesuatu mempunyai alat dan alat orang mukmin ialah akal dan setiap kamu mempunyai pemimpin dan pemimpin orang mukmin adalah akal.
Setiap kamu mempunyai tujuan dan yang utama bagi hamba ALLAH ialah akal (khayatul qulub)."
Saidatina Aisyah berkata: "Akal itu mempunyai sepuluh bahagian, lima bahagian nampak dan lima bahagian tersembunyi."
Adapun yang nampak ialah:
Pertama : Diam.
Kedua : Sabar.
Ketiga : Rendah hati.
Keempat : Takut kepada ALLAH.
Kelima : Mengawal hawa nafsu.

KENAPA ANDA HARUS TANGGUH TIDUR

Seorang hakim berkata: "Seorang tidak boleh tidur sehingga menyelesaikan empat perkara":
Jangan tidur selama dia percaya atas bumi ada musuh, sehingga minta halalnya, sebab kemungkinan dia mati sehingga dituntut oleh ALLAH s.w.t.
Jangan tidur jika masih rasa berdosa dan belum taubat daripadanya, sebab kemungkinan dia mati dan dianggap terus dalam berdosa.
Jangan tidur sehingga menulis wasiat yang tepat, sebab mungkin dia mati tanpa meninggalkan wasiat.
Jangan tidur jika masih belum menyelesaikan kewajipan kepada ALLAH s.w.t.
    Seorang lagi hakim berkata: " Seorang di waktu pagi harus niat empat perkara":
Menunaikan kewajipan terhadap ALLAH s.w.t.
Meninggalkan larangan ALLAH s.w.t.
Menyelesaikan dengan orang yang dia ada hubungan dagang dan sebagainya.
Memperbaiki hubungan dengan lawannya.
Maka jika dia pagi-pagi ada niat yang demikian ada harapan termasuk orang soleh yang untung.
    Manusia pada waktu pagi ada tiga macam:
Sebahagian mencari harta.
Sebahagian mencari dosa.
Dan sebahagian mencari jalan yang diredhai ALLAH s.w.t.
Yang sibuk mencari harta, maka dia tidak akan makan lebih daripada rezekinya meskipun hartanya sangat banyak.
Dan yang sibuk mencari dosa maka pasti akan mendapat kehinaan.
Dan yang  mencari jalan menuju keredhaan ALLAH s.w.t., maka ALLAH s.w.t. akan memberinya rezeki dan jalan.

Monday, June 27, 2011

Nasi goreng buncis

BAHAN-BAHAN :

  • 1 pinggan nasi
  • 2 ulas bawang merah + 2 ulas bawang putih (hiris)
  • 6 batang buncis (hiris nipis)
  • 1/2 cawan isi ayam goreng kunyit
  • 1/2 biji cili merah (hiris)
  • sedikit garam dan serbuk pati ayam
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :
  • Panaskan minyak, tumis bawang hingga wangi, kemudian masukkan nasi dan bahan lain. Masak hingga buncis sedikit layu. Sedia dihidangkan.

Bendi masak kicap berudang

BAHAN-BAHAN :

  • 10 batang bendi (basuh, toskan hingga kering & potong 2)
  • 10 ekor udang
  • 1 batang cili merah (hiris)
  • 3 ulas bawang merah + 3 ulas bawang putih (hiris)
  • kicap manis secukupnya
  • garam secukup rasa
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit minyak untuk menumis
CARA-CARA :
  • Panaskan minyak di dalam kuali, tumis bawang hingga garing. Masukkan udang, goreng sekejap. Tambahkan semua bahan lain dan masak lagi hingga bendi kecut tetapi tetap rangup. Sedia dihidangkan.

Nasi kari berudang

BAHAN-BAHAN :

  • 3 cawan beras basmati (dicuci, rendam 20 minit & toskan)
  • 500 gm udang besar
  • 6 ulas bawang merah + 3 ulas bawang putih + 3 cm halia (kisar)
  • sedikit rempah tumis
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 3 sdb  serbuk kari daging
  • 1 paket cendawan tiram
  • 2 tangkai daun kari
  • 1/2 sdb serbuk pati ayam
  • 1 sdk biji lada hitam
  • garam secukup rasa
  • 2 sdb minyak sapi
  • 2 cawan air
  • 1 tin susu cair + jus dari 1 biji limau nipis (tairu)
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak sapi di dalam periuk nasi, tumiskan bahan kisar, serai dan rempah tumis sehingga wangi dan garing. Masukkan rempah kari dan lada hitam, masak lagi hingga pecah minyak.
  • Kemudian masukkan air dan udang. Biar hingga mendidih. Tambahkan susu cair, cendawan dan bahan perasa, masukkan beras. Setelah air beras agak kering, taburkan daun kari dan masak hingga nasi tanak.
  • Enak dimakan bersama acar buah.  

CINTA ABADI......

Saturday, June 25, 2011

Bihun kari

BAHAN-BAHAN :

  • Bihun secukupnya (dicelur air panas dan ditoskan)
  • 2 rangka ayam (direbus bersama air untuk kuah)
  • 5 ulas bawang merah + 2 ulas bawang putih + 2 cm halia (ditumbuk)
  • sedikit rempah tumis
  • 1 sdb serbuk cili +  4 sdb serbuk kari (jadikan pes)
  • 400 gm isi kerang
  • 400 gm udang
  • 1 bungkus kecil bebola ikan
  • 2 keping fucuk (patahkan)
  • taupok secukupnya
  • santan secukupnya
  • sedikit asam gelugur
  • garam secukup rasa
  • sayur pak choy (dicelur)
  • tauge, d.sup, d.bawang
  • telur rebus
  • 2 ketul tauhu goreng (hiris nipis)
  • limau nipis dan sedikit sambal belacan goreng jika suka
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Tumiskan bahan tumbuk bersama rempah tumis hingga wangi. Masukkan pes kari yang telah dicampurkan bersama serbuk cili, masak hingga wangi dan pecah minyak.
  • Masukkan bahan yang telah ditumis tadi ke dalam periuk berisi tulang ayam. Tambahkan kerang, udang, bebola ikan dan fucuk tauhu. Biarkan mendidih, kemudian tuangkan santan dan jangan lupa untuk memasukkan taupok. Setelah itu, masukkan asam keping dan juga garam secukup rasa.
  • Kacau rata. Sedia dihidangkan bersama bihun dan bahan-bahan sampingan.

Bihun goreng tomyam

BAHAN-BAHAN :

  • 1 keping bihun (direndam dan ditoskan)
  • 4 ulas bawang merah + 3 ulas bawang putih + 1 sdb udang kering (ditumbuk)
  • 1 sdb cili boh
  • 1 sdb pes tomyam knorr
  • sedikit isi ayam
  • sedikit jejari ketam (potong 3)
  • sedikit kobis dan daun kucai
  • sedikit garam dan kicap manis
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga wangi dan garing. Masukkan cili boh dan pes tomyam,kacau rata. Tambahkan isi ayam, jejari ketam, kobis. Masukkan bihun dan bahan perasa. Jika bihun masih keras, masukkan sedikit air. Tambahkan daun kucai dan juga kicap manis. Kacau lagi hingga sebati. Bolehlah diangkat dan hidangkan bersama dengan cili potong.

Sup ekor

BAHAN-BAHAN :

  • 400 gm ekor lembu (direbus bersama sebatang sudu sehingga lembut)
  • 1 bunjut sup tulang
  • 4 ulas bawang merah + 2 ulas bawang putih (mayang halus)
  • 3 cm halia (ketuk)
  • sebatang serai (ketuk)
  • 1 biji tomato (belah 2, potong nipis)
  • jus limau secukupnya
  • sedikit garam dan serbuk perasa
  • daun sup dan daun bawang
  • cili api
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Masukkan sup bunjut, serai dan halia ke dalam periuk sup. Didihkan sekali lagi sehingga ekor betul-betul lembut. Sementara itu, di dalam kuali yang berasingan panaskan minyak dan goreng bawang sehingga garing masukkan sedikit garam.
  • Perasakan sup secukupnya. Sebelum mematikan api masukkan bawang goreng dan tutup periuk cepat-cepat agar sup kekal harum. Angkat dan taburkan daun sup dan daun bawang, tomato hiris, cili api yang diketuk dan perahkan jus limau. Sedia dihidangkan.

Thursday, June 23, 2011

Lala hitam manis

BAHAN-BAHAN :

  • 1/2 kg lala (dibersihkan & ditos)
  • 5 ulas bawang putih + 6 ulas bawang merah + 2 cm halia (kisar)
  • segenggam daun selasih
  • 2 biji telur
  • sos cili, sos tiram, sos tomato dan kicap pekat secukupnya
  • garam sekiranya perlu
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :
  • Panaskan sedikit minyak di dalam kuali, tumiskan bahan kisar hingga garing. Masukkan lala dan tutup periuk sebentar sehingga lala berubah warna. Setelah itu, masukkan sos-sos dan kacau rata. Pecahkan telur dan sejurus sebelum di angkat masukkan daun selasih.
  • Sedia dihidangkan.

Ayam adobo ala Nasya ( Masakan Filipina)

BAHAN-BAHAN :

  • 4 ketul daging ayam
  • 3 ulas bawang putih + 1/2 sdb lada hitam (tumbuk)
  • 2 sdb cuka
  • 2 sdb kicap cair
  • 1 gelas air
  • sedikit minyak masak
CARA-CARA :

  • Semua bahan diperap bersama ayam kecuali air dan minyak. Perap semalaman.
  • Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan renihkan di atas api yang sederhana hingga kuah pekat. Angkat dan hidangkan.


Koleksi terbaru untuk raya...

COACH PURSE
Emmmmm....dah lama dah sebenarnya teringin nak beli purse ni tapi memandangkan harganya yang agak mahal bagi orang yang xkeje cam NaSya nie..menabung dulu laa. Nasib baik laa kawan sepusat sepusing yang dok keje kat butik HERMES tu sudi tolong belikan. Makanya dapatla harga spesel sikit. Makasih banyak2 la chek noo len kali bole beli lagikk. Meriah la raya taon nie, tu pun kalu ada yang sudi kasi angpow kat NaSya nie....
EAUDEMOISELLE GIVENCHY
JADORE

ARMANI CODE

Tuesday, June 21, 2011

Ayam panggang malas


menu ni saja2 je tayang. Malas nak masak berat2 kat hero2 nih makanya ayam tu nasya perap je ngan serbuk paprika, thyme, sedikit madu, lada hitam dan garam. Curah jer brown sauce kat atas dah setel. Asal perut xbergendang sudah..

Masak lomak cili api ayam kampung

BAHAN-BAHAN :

  • 1 ekor ayam kampung (dipotong kecil)
  • 2 cm kunyit hidup + segenggam cili api (ditumbuk)
  • 3 batang serai (diketuk)
  • santan pekat dari 2 biji kelapa
  • 1 helai daun kunyit (dihiris)
  • 10 biji belimbing buluh
  • garam dan sedikit serbuk perasa
CARA-CARA :

  • Campurkan ayam bersama  serai dan bahan tumbuk dan jerang diatas api sederhana hingga air ayam kering. Kemudian masukkan santan. Kacau selalu agar santan tidak pecah minyak.
  • Setelah mendidih masukkan bahan lain diikuti perasa. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Koleksi kesayangan ku..

Kaki bolaaaaa..

Khairul Fahmi masa nak p Doha naik  flt Qatar Airways...lucky la ayah dia keje dapat gak jumpa  ngan player  kegemaran ramai nih..





laki ku yang kaki bola...muka pun dah bulat cam bola ahaks..ahaks... 



glamer sungguh apek nih..

Kerabu jantung pisang simple

BAHAN-BAHAN :

  • 1 biji jantung pisang (direbus bersama sedikit garam dan cuka, ditoskan dan dihiris halus)
  • 3 ulas bawang merah (dihiris)
  • 2 cm belacan + 2 biji cili merah + 10 tangkai cili api + 1/2 paket santan m&s (dikisar)
  • jus dari 2 biji limau nipis
  • garam dan gula secukup rasa
CARA-CARA :

  • Semua bahan diadun bersama.Sedia dihidangkan.         

Monday, June 20, 2011

sotong celup tepung

BAHAN-BAHAN :

  • 500 gm sotong (dicuci dan potong bulat, toskan)
  • 6 sdb tepung berserbuk penaik
  • 3 sdb tepung jagung
  • 1 sdb tepung kastad
  • 1 biji putih telur
  • lada sulah dan garam secukup rasa
  • sedikit air ais
  • minyak untuk menggoreng terendam
CARA-CARA :

  • Semua bahan batter diadun, pastikan pekat dan tidak terlalu cair. Sementara itu panaskan minyak di dalam kuali. Apabila minyak telah panas masukkan sotong yang telah disaluti tepung satu persatu. Goreng hingga kekuningan dan hidangkan segera.

Gulai ikan senangin dan bendi

BAHAN-BAHAN :

  • 2 ekor ikan senangin
  • 4 ulas bawang merah + 2 ulas bawang putih + 2 cm halia (kisar)
  • sedikit halba campur
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 sdb serbuk cili
  • 4 sdb serbuk kari
  • 1 biji tomato (potong 4)
  • 10 biji bendi
  • santan dari sebiji kelapa
  • sedikit air asam jawa
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak, tumis halba campur dan daun kari sehingga meletup-letup. Masukkan bahan kisar, goreng sehingga wangi. Kemudian tambahkan serbuk cili dan serbuk kari yang telah digaul dengan sedikit air. Masak lagi hingga rempah garing.
  • Setelah itu, masukkan tomato dan santan, tunggu hingga santan mendidih. Masukkan ikan, air asam dan bahan perasa. Setelah ikan agak masak barulah masukkan bendi.
  • Sedia dihidangkan. 

Friday, June 17, 2011

Masak lemak kangkung dan bilis

BAHAN-BAHAN :

  • 1 ikat kangkung (potong pendek)
  • 4 ulas bawang merah + 1 ulas bawang putih (tumbuk)
  • segenggam ikan bilis (tumbuk pecah-pecah)
  • 1 biji cili merah (hiris)
  • santan secukupnya
  • sedikit garam
CARA-CARA :

  • Masukkan bahan tumbuk bersama santan ke dalam periuk . Masak hingga mendidih, kemudian masukkan sayur dan garam.
  • Apabila kangkung sedikit layu bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Steak 5 minit

BAHAN-BAHAN :

  • 3 keping daging striploin (dileperkan)
  • sedikit serbuk rempah steak (tesco)
  • sedikit sos worchestershire
  • sedikit lada hitam
  • sedikit garam
  • 1 bungkus sosej
  • butter
***daging dan sosej digaul bersama bahan rempah dan digoreng bersama sedikit butter hingga masak tetapi masih berjus***


BAHAN SOS :

  • 1 biji bawang holland (hiris nipis, bulat)
  • serbuk brown sauce jenama knorr
  • air secukupnya
  • sedikit butter
***bawang digoreng bersama butter hingga perang, masukkan brown sauce dan air. Masak hingga pekat***


BAHAN SAMPINGAN :

  • roti dan salad pilihan

Wednesday, June 15, 2011

Udang sos

BAHAN-BAHAN :

  • 400 gm udang
  • 1/2 biji kapsikum hijau & kuning (potong panjang)
  • 1/2 biji bawang besar (hiris)
  • 2 ulas bawang putih (ketuk)
  • sos tiram, sos cili, sos tomato secukupnya
  • sedikit kicap cair jika perlu
  • sedikit air
  • minyak untuk menumis
CARA-CARA :

  • Panaskan minyak,tumis bawang hingga wangi kemudian masukkan udang dan bahan lain. Masak hingga sos agak pekat. Sedia dihidangkan.

Tuesday, June 7, 2011

Bihun sup kanak-kanak riang

BAHAN-BAHAN :
  • 1/2 bungkus bihun (direbus & ditos)
  • 10 ulas bawang putih (diracik halus &ditumis bersama 4 sdb minyak)
  • 7 cawan air
  • 350 gm ayam (didadu)
  • 200 gm udang
  • sebungkus sawi bunga
  • 1 senduk kicap cair
  • garam secukup rasa
CARA-CARA :
  • Ayam direbus bersama air sehingga empuk. Buang buih yang timbul dipermukaan sup. Masukkan udang, kicap cair, bawang putih tumis berserta minyaknya sekali dan garam. Tunggu hingga mendidih, kemudian masukkan sawi bunga.
  • Apabila sawi kelihatan agak layu, bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama bihun yang telah ditos.