Anak-anakku

Loading...

Sunday, May 19, 2013

Pajeri nanas

 



 BAHAN-BAHAN :
1 biji nanas masak
1/2 kg santan
2 tbsp serbuk kari ikan (makcik guna serbuk untuk pajeri, beli kat kg)
1 tbsp kerisek (jika suka, xletak pun xpe)
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis

DITUMBUK :
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 tbsp udang kering

REMPAH TUMIS :
1 inci kulit kayu manis
4 kuntum cengkih
5 biji pelaga
1 kuntum bunga lawang
1 cabai jawa (xde xpe)


CARA :

 Kupas nenas dan potong ikut suka (kalau guna nenas muda disyorkan untuk merebus dulu nenas tu, buang air yang tajam. Makcik guna nanas madu...manis jadi xpayah rebus)

 tumbuk bahan tumbuk

  Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis bahan tumbuk

 bersama dengan rempah tumis hingga garing dan harum

 kemudian masukkan rempah kari dan

 gaul rata. Masukkan sedikit air

 masak rempah hingga terbit minyak dan hilang bau rempah

 tambahkan santan dan masak

 hingga mendidih. Setelah itu bolehlah

 masukkan nanas dan masak hingga 

 nanas empuk. Kalau nak letak kerisek boleh la letak time ni

 masukkan garam dan juga gula secukup rasa. Makcik suka kalau pajeri ada rasa manis sikit

 Masak hingga kuah pekat dan terbit minyak

Hidangkan bersama nasi panas dan ikan gelama jeruk goreng...

4 comments:

  1. sedapnya...x pernh buat sndiri pjeri nie...bila sebut gelama jeruk rasa teringin plk nk mkn,..:)

    ReplyDelete
  2. sedap..tapi saya tak makan nanasnya..saya makan kuah je hehe

    ReplyDelete