Anak-anakku

Loading...

Sunday, May 19, 2013

Bingka suji Puan Norzailina

 SUMBER : PUAN NORZAILINA NORDIN
SKODENG DARI DAPUR KAKAK KU KAK RATNA
kak......mintak izin menepek ya..sayang akak berdua mmuahh.....


 5 biji telur (MaDiHa guna gred A
180-200 g gula kastor (MaDiHa bubuh 180 g aje just nice utk selera kami
250 g tepung suji 
300 ml santan (dari 1 biji kelapa) (MaDiHa guna 200 ml santan kotak dilute dgn air menjadi 300 ml
100 ml susu cair 
6 helai daun pandan, hiris halus & dikisar dengan 100 ml air untuk jus pandan (air tu.. bukan air yg 600 ml tu tau!
600 ml air 
½ camt garam 
140 g marjerin 
50 g tepung gandum 
1 camt vanila 

 CARA :
 pukul telur bersama gula hingga hancur (guna senduk je)
 masukkan tepung suji, santan, susu cair, air pandan, garam dan juga air
 kacau di atas api
 sederhana 
 sehingga 
 pekat dan likat. 
 ketepikan dari api dan masukkan tepung gandum, butter dan esen vanilla
 gaul sebati
 lengser aluminium foil bersama sedikit butter. Tuang adunan
 bakar di dalam ketuhar
 sehingga
 agak garing. Test guna lidi, kalau lidi bersih kuih dah masak la tuu
tunggu sejuk baru di potong....
enak dihidangkan untuk minum petang

4 comments:

  1. rajinnya kak..tang kerak dia tu sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin idak tapi suka mengetest...he..he...

      Delete
  2. Assallamualaikum Nasya..
    Wah...membingka pula ye.. Nadz kalau bingka2 ni, anak2 slow sikit. So umminya ni pun malas ler nak buat.. Nasya, anak yg kecik sekali dah berapa umurnya ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm sahabat ku Naz yg come...kat umah kami ni makan apa saja..tolak yang haram jer hu...hu...
      anak bujang kita yg kenit tu la ni dah 14 bulan, tgh rajin mengemas dan memanjat sopa...:p

      Delete