Anak-anakku

Loading...

Sunday, May 19, 2013

Bingka suji Puan Norzailina

 


SUMBER : PUAN NORZAILINA NORDIN
SKODENG DARI DAPUR KAKAK KU KAK RATNA
kak......mintak izin menepek ya..sayang akak berdua mmuahh.....




 biji telur saiz A
180g gula kastor
250g tepung suji
300ml santan
100ml susu cair
6 helai daun pandan + 100ml air (kisar, tapis)

600ml air
1/2 tsp garam
140g marjerin
50g tepung gandum
1 tsp esen vanilla




 CARA :

 pukul telur bersama gula hingga hancur (guna senduk je)

 masukkan tepung suji, santan, susu cair, air pandan, garam dan juga air

 kacau di atas api

 sederhana 

 sehingga 

 pekat dan likat. 

 ketepikan dari api dan masukkan tepung gandum, butter dan esen vanilla

 gaul sebati

 lengser aluminium foil bersama sedikit butter. Tuang adunan

 bakar di dalam ketuhar

 sehingga

 agak garing. Test guna lidi, kalau lidi bersih kuih dah masak la tuu

tunggu sejuk baru di potong....

enak dihidangkan untuk minum petang

4 comments:

  1. rajinnya kak..tang kerak dia tu sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin idak tapi suka mengetest...he..he...

      Delete
  2. Assallamualaikum Nasya..
    Wah...membingka pula ye.. Nadz kalau bingka2 ni, anak2 slow sikit. So umminya ni pun malas ler nak buat.. Nasya, anak yg kecik sekali dah berapa umurnya ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm sahabat ku Naz yg come...kat umah kami ni makan apa saja..tolak yang haram jer hu...hu...
      anak bujang kita yg kenit tu la ni dah 14 bulan, tgh rajin mengemas dan memanjat sopa...:p

      Delete