Anak-anakku

Loading...

Thursday, May 2, 2013

Kayu keramat Kak Ratna

SUMBER :KAK RATNA
SKODENG DARI :MAMASYA
Kakak2 sayang come lote....izinkan adinda yang kiut ni tepek kat sini pulak. Mmuahh....



 Kayu Keramat 
Sumber ; Fp MaDihaa 

Bahan2 
500 gram tepung gandum 
1 camca teh soda birkabonat 
1 camca teh yis segera (mauripan) 
6 camca makan gula 
1 camca makan planta 
300ml air suam 

 Cara2 Menyediakan 
1.Yis segera dibancuh dgn sedikit air suam tadi dan biarkan yis kembang seketika 
2. Bancuh gula dengan air lebihan membancuh yis tadi. 
3.Tepung digaulkan dgn planta sehingga sebati kemudian masukkan soda bikabonat dan gaul rata. 
4.Kemudian masukkan air gula & yis yg dibancuh td. 
5.Uli sehingga doh sebati dan biarkan doh mengembang 1 kali ganda(anggaran dlm 1jam camtu lah) 
5. Gorenglah spt dlm gambar tu hingga kuih bertukar warna coklat & hidangkan bersama teh panas atau dicicah dengan lebihan kuah gulai semalam 
memang keramat laa kue ni...lama xmakan. Cicah ngan teh tarik sedap ooooo, boley lupe laki kat sebelah hu..hu..hu...

6 comments:

  1. salam nasya...
    aduh2 sedapnya kayu keramat... kalau ada kuah kari lebih2 smlm tu lagi best cicah dgn kayu keramat ni... takpun cicah sambal tumis.. hmmm.. yummy! kalau takde.. kita cicah dgn air teh panas pun sedap juga.. hehe... t.kasih sudi mencuba...

    p/s: award dr nasya tempohari akak dah gantung... t.kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makasih bebanyak laa sbb akak sudi berkongsi resepi tradisi ni...hanya ALLAH sahaja yang akan membalasnya...

      Delete
  2. salam kenal dr SRC..

    kayu keramat tu kalau belah dan taruh jem kaya misti best makan ni..hihi..singgah sini..www.dapurjirankuberasap.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. sib baik baru mkn minggu lepas masa balik keje. dijual bersama pilihan sos cili sedap & kaya pandan..malas nak buat. pernah buat sekali jek...itu pun dah lama....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jual ka kat sini Fazian?? kalu cakoi tu selalu jumpa.....

      Delete