Thursday, June 15, 2017

Kailan tumis

 BAHAN-BAHAN :
1 pokok kailan (hiris, batang potong nipis)
3 ulas bawang putih (cincang)
1 tsp minyak kelapa
100ml air
garam laut @ garam bukit secukup rasa

CARA-CARA :
Panaskan minyak kelapa di dalam kuali.
Masukkan bawang putih dan batang kailan.
Goreng sehingga lembut.
Masukkan daun kailan dan juga air.
Masak sehingga layu.
Sebelum di angkat dari api, taburkan garam secukup rasa.
Sedia dihidangkan.


***Semasa saya bertemu dengan KAUNSELOR untuk 2nd opinion rawatan kanser saya, beliau ada menyarankan agar saya mengamalkan PRINSIP 4S iaitu :
mengamalkan pemakanan SIHAT
mengamalkan pemakanan SEIMBANG
Makan SEDIKIT lebihkan sayuran dan buahan dalam menu.
(Makan sayuran dan buahan berwarna warni kerana khasiatnya berbeza)
Makan makanan seperti daging cuma SEKALI-SEKALA.
(Tidak menjadi masalah jika pesakit kanser ingin menikmati SEAFOOD dengan syarat tidak mengalami alahan dan ambillah dalam jumlah yang sedikit)
Elakkan makanan manis dan minuman 3 dalam 1.
Jika teringin minum kopi bolehlah mengambil kopi kampung dicampur madu asli @ PAL SWEET.
Jangan asingkan makanan pesakit dan orang lain...kerana ini akan menyebabkan kemurungan.
Ini kerana SEL KANSER akan bersifat AGRESIF sekiranya kita dalam keadaan MURUNG dan TERTEKAN......jadi elakkanlah pesakit daripada merasa sedih @ runsing.
Gembirakanlah mereka...juga elakkan menonton drama @ cerita-cerita yang membuatkan airmata menitis. Jika saya merasa stress, saya akan segera melayan JUST FOR LAUGH kerana saya tidak mahu terbawa-bawa dengan emosi. STRESS adalah pembunuh utama pesakit Kanser.

No comments:

Post a Comment