Anak-anakku

Loading...

Tuesday, July 12, 2011

PILIHLAH NAMA YANG BAIK

     Nama mempunyai kesan psikologi ke atas peribadi seseorang individu. Keseluruhan peribadinya bangun di bawah bayangan makna dan pengaruh namanya. Lagipun sudah jelas, kita sukakan nama yang mempunyai bunyi yang menarik dan makna yang sedap.
Jadi kita mestilah berhati-hati ketika memberikan nama kepada anak-anak kita. Kita perlu memberikan mereka nama yang manis, pendek dan bermakna yang senang difahami dan dinilai.
     Rasulullah s.a.w. memberikan penekanan ke atas nama. Baginda menasihatkan umatnya supaya memberikan nama yang bagus dan bermakna kepada anak-anak mereka.
Baginda selalu mencadangkan nama yang baik dan bermakna untuk mereka. Baginda tidak akan meminta orang itu memberikan nama yang buruk. Baginda suka dengan orang yang mempunyai nama yang baik, dan berdoa untuk mereka.
Rasulullah s.a.w. gemar mendengar nama seperti Najeeh (yang berjaya) atau Rashid (yang mendapat petunjuk).
     Baginda juga banyak menukar nama lelaki dan perempuan yang dianggap tidak baik. Diriwayatkan, bahawa jika mereka tidak menukar nama seperti yang dicadangkan oleh Rasulullah s.a.w. orang itu sentiasa dalam kesusahan.
Apabila memilih nama bagi anak-anak, perhatian hendaklah diberi kepada perkara-perkara berikut :
     Ia seharusnya mengandungi salah satu dari nama ALLAH dan dimulakan dengan perkataan yang menunjukkan ketaatan kepadaNya. Contohnya, Abdullah, Abdul Rahman, Abdul Ghaffar.
Ia seharusnya dipilih daripada nama-nama Nabi seperti Yaakub, Yusuf, Idris, Ahmad, Ismail atau Muhammad.  Ia seharusnya diambil daripada nama-nama orang alim seperti Umar, Farook, Siddiq, Khalid, Ali, Usman, Khadija, Hajira, Maryam, Ummi Salamah.
     Ia sepatutnya mencerminkan nilai islam dan pemikiran ibu bapanya. Contohnya, pada ketika islam sedang mundur sekarang, anak-anak patut diberi nama seperti Tariq atau Sallahuddin dengan harapan anak itu akan menjadi seperti pahlawan-pahlawan yang pernah bernama begitu.
     Nama itu seharusnya menunjukkan perangai yang elok seperti Said (bernasib baik dan taat), Shafiq (baik hati) atau Sharif (mulia).
     Berikut pula ialah nama-nama yang seboleh-bolehnya dielakkan untuk anak-anak kita, ia melanggar ajaran islam seperti Abdul Rasul (hamba rasul).
Ia menunjukkan amalan yang tidak baik seperti sombong, kasar atau kebencian. Ia mengandungi  idea-idea dan pengaruh bukan islam seperti Johnny atau Robert.
Ia mengandungi makna tidak baik seperti Aasia (pembuat dosa), (pembakar) dan Harb (perang). Ia merendahkan martabat dan memalukan.
     Nama-nama seperti Shahan Shah, Malukul Mulk (maharaja) adalah nama yang paling buruk.
Rasulullah s.a.w. bersabda :
     "Kamu akan dipanggil dengan nama kamu dan nama bapa kamu. Jadi berikanlah nama yang baik (Kepada  anak-anak kamu)."

(HR Abu Daud)

No comments:

Post a Comment