Anak-anakku

Loading...

Monday, June 24, 2013

Rendang pucuk ubi Izah

SUMBER : tokchiksincan dan izahdaut
Mintak izin menepek ya Tok Chik dan Izah....tq.


bahan2
1 ikat pucuk ubi-ambil yg muda,bersihkan dan ketepikan - tc rendam dalam air berisi garam, ramas lebih kurang dan toskn
1/2 kg santan segar
5 ulas bawang kecil dihiris - tc guna bawang besar 2 biji dan blend sekali dengan kunyit dan cili
2 batang serai ditik
ikan bilis Rm2
1 senduk cili api yang telah di kisar halus bersama kunyit hidup - cili padi tc letak anggaran 12 biji



cara2

sediakan kuali
masukan santan,serai,garam,serai,ikan bilis,bawang dan cili api yang telah di kisar
kacau sentiasa supaya tidak melekat dgn api yang sederhana
bila dah agak kering macam kat atas ni baru masukan pucuk ubi tu..jaga api jgn besar.
kacau sehingga pucuk ubi tu kering dan garing..
dah siap dan sedia untuk di hidangkan. 



4 comments:

  1. Assalamualaikum..
    hari tu waktu tengok izah wat.. memang berkobar2 nani pun nak wat... tapi lepas tu dah lupa... hari ni nampak balik.. aduhhhh.. teringin nak makan ni... nampak izah wat dah jadi cam serunding je.. kan.. bak sket..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha..ha...best tau makan ngan nasik panas2 ni Nanie..he...he...

      Delete
  2. sedapnya. Rajin betul masak. jelous la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terpaksa masak sebenornye Fazian...pucuk ubi tanam sendiri hu...hu...

      Delete