Sunday, July 24, 2011

NABI IDRIS MENIKAM MATA IBLIS

Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa pada suatu hari sedang Nabi Idris as duduk menjahit bajunya, maka dengan tiba-tiba berdiri di hadapan pintu rumah Nabi Idris seorang lelaki yang tidak dikenali dan ditangan orang itu memegang sebiji telur, lalu orang itu berkata ;" Wahai Nabi ALLAH Idris ! bolehkah Tuhan kamu memasukkan dunia ini ke dalam telur yang aku pegang ini ?" Apabila Nabi Idris mendengar kata-kata orang itu maka tahulah ia bahawa yang sedang bercakap dengannya itu adalah iblis.
     Lalu Nabi Idris pun berkata padanya :" Datanglah dekat denganku dan tanyalah apa yang kamu hendak ketahui." Setelah iblis menghampiri Nabi Idris, lalu iblis pun berkata :" Wahai Nabi ALLAH Idris, bolehkah Tuhanmu itu memasukkan dunia ke dalam telur ini !"
     Maka Nabi Idris pun berkata :" Tuhanku boleh memasukkan dunia ke mana saja, jangankan dalam telur yang kamu pegang itu, bahkan ia dapat memasukkan dunia ini ke dalam  jarum yang aku pegang." Setelah menjawab soalan yang dikemukakan oleh iblis itu Nabi Idris dengan pantas mencucuk mata iblis dengan jarum yang ada di tangannya. Maka terperanjat iblis itu sebab tidak diduga sama sekali bahawa Nabi Idris telah mencucuk matanya dengan jarum yang dipegangnya, lalu iblis itu pun lari meninggalkan Nabi Idris yang telah membutakan sebelah matanya. Iblis itu buta sebelah matanya sehingga tibalah dibangkitkan Junjungan kita Nabi Muhammad SAW.

No comments:

Post a Comment