Anak-anakku

Loading...

Wednesday, July 6, 2011

10 AMALAN PEMAKANAN YANG BAIK

  1. Kunyahlah makanan dengan perlahan. Ini membuatkan perut anda lebih bersedia menerima makanan dengan baik serta membantu pemprosesan penghadaman perut dengan baik.
  2. Duduklah ketika makan. Ini dapat membantu anda menumpukan perhatian semasa makan dan anda seronok menikmatinya.
  3. Simpan makanan jauh dari mata. Seeloknya, jauhkan makanan-makanan dngan menyimpan di tempat yang tertutup agar ia tidak kelihatan. Jika tidak, anda mungkin akan terliur untuk makan biarpun pada masa itu anda tidak lapar!
  4. Gunakan pinggan kecil. Jika anda mengambil makanan dengan menggunakan pinggan kecil, ia dapat membataskan pengambilan makanan yang terlalu banyak. Dengan ini anda akan lebih berhati-hati dan memilih makanan yang betul-betul perlu.
  5. Tumpukan pada makanan ketika makan. Jangan pula sambil membaca, menonton televisyen, menulis atau berborak di telefon kerana sikap ini membuatkan anda tidak sedar anda telah makan terlalu banyak.
  6. Tertekan atau tercabar? jangan mulakan diet mengejut dengan memberhentikan terus rutin pemakanan seharian anda kerana masalah lain akan timbul pula.
  7. Jangan pula makan melompat-lompat. Kelakar bunyinya, tapi pastikan anda mengambil makanan pada waktu makan seperti sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam yang sepatutnya ! Anda akan lebih mengalami berat badan jika hanya makan pagi, tidak makan tengahari tetapi akan mengambil makan malam yang lebih. 
  8. Kemas dan simpan makanan. Bersihkan meja makan selepas makan dan simpan supaya anda dan anak tidak adapeluang mengambil dan meratah lagi makanan yang tidak perlu waktu anda tidak terasa lapar !
  9. Sibukkan diri. Jika anda betul-betul sibuk dengan kerja, masa makan anda juga terbatas dan anda tidak akan makan dengan berlebihan.
  10. Berhenti dari berfikiran negatif. Jangan rasa bersalah pada diri. Nikmatilah hidup sihat dengan amalan pemakanan yang sihat. Fikirkanlah suatu hari satu masa supaya anda tidak menyesal.

No comments:

Post a Comment