Anak-anakku

Loading...

Saturday, April 27, 2013

BAHAYA MEMBUNUH LIPAS


BAHAYA MEMBUNUH LIPAS

Bila anda melihat binatang lipas di rumah, jangan anda memukulnya sampai mati kera isi perut lipas sangat bahaya.

Dalam perut Lipas terd
apat cacing halus/lembut yg akan hidup meskipun diluar dari tubuh lipas. Bila cacing ini sudah berada di luar dari tubuh lipas (perut) dia akan bergerak untuk mencari tempat baru.

Cacing ini bentuknya sangat pendek, halus dan lembut akan terlihat pada mata kasar bila jarak pandang sekitar 10-20cm.

Cara nak tengok lipas ni, letak isi perut lipas di atas kertas hitam atau cermin.. Nanti cacing perut lipas akan bergerak2.

Sangat berbahaya apabila cacing ini sampai menyentuh kulit tubuh kita (terutama kaki) karena dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka pada kulit luar.

3 comments:

  1. ala...ye ke...baru pijak guna selipar pagi tadi, tapi tak la pecah perut...yekkkk...gelinya..

    ReplyDelete
  2. kita pun suka pijak lipas nie...selagi xpecah perut xpuas rasanya..len kali nak spray ngan ridsect je laa hu..hu...

    ReplyDelete
  3. Kalau dah terpijak nak buat mcm mana ni? Takut pulk cacing msuk kaki

    ReplyDelete