Tuesday, July 5, 2011

WASIAT NABI ADAM KEPADA PUTERANYA

     Nabi Adam a.s. berwasiat kepada puteranya lima perkara dan menyuruh supaya anaknya mewasiatkan puteranya dan seterusnya.

  1. Pertama, katakan kepada putera-puteramu, kamu jangan berasa tenang dengan dunia ini, kerana ketika saya berasa tenang dengan syurga ALLAH, maka ALLAH tidak reda mengusir saya daripadanya.
  2. Kedua, katakan kepada mereka : Jangan menurutkan hawa nafsu wanita, maka sesungguhnya saya telah menuruti hawa nafsu wanita sehingga makan buah daripada pohon yang dilarang dan kemudian menyesal.
  3. Ketiga, tiap amal yang hendak dikerjakan harus kamu perhatikan akibatnya, sebab andainya saya memikirkan akibatnya maka saya tidak akan menerima akibat ini.
  4. Keempat, jika hati tidak tenang, maka hindarkanlah perbuatan itu sebab ketika aku akan memakan buah larangan itu goncang hatiku, tetapi tidak aku hiraukan, maka aku menyesal.
  5. Kelima, bermusyawarahlah dalam semua urusan, sebab andainya aku musyawarahkan dengan malaikat tidak akan terkena akibat ini.

No comments:

Post a Comment